ravage on Sun, 2 Sep 2007 12:28:16 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] [column] boerka's & bimbo's

Pijnlijk getroffen

God, god, god. Zit ik godsamme al een week te twijfelen over mijn onderwerp, komt bimbo's & boerka's op tv. Nu heb ik geen tv gelukkig maar wel alle-Jezus snel internet en dus toch even gekeken. Godallemachtig. Waarom heette het programma in godsnaam geen bimbo's in boerka's? Lieve hemel, je geeft iemand toch ook geen talkshow omdat 'ie dikke tieten heeft, waarom dan wel vanwege zo'n hoofddoek?

Godverdomme wat slecht! Tweede klas middelbare school niveau van gespreksvoering onder het mom van multiculturele televisie. Telkens maar dezelfde vraag herhalen als je niet het gewenste antwoord krijgt. Wij hebben er twee leraren de ziektewet mee in gepest, maar omdat nu op nationale televisie uit te zenden... Om deze schande uit te wissen moeten ze minimaal Kader Abdolah zijn eigen literaire avondvullende show geven. En vlug in hemelsnaam.

Enfin, zoals u wellicht al gemerkt heeft was één van de thema's van dit echec, genaamd vernieuwende televisie, het recht op beledigen. Maar na het zien van dit 'gekrakeel' heb ik mij gerealiseerd dat zo'n recht opeisen zinloos is. Je stelt je daarmee namelijk altijd op als agressor en dat is fout. Simpel, niet omdat het zo is, maar het is zo omdat men dat vindt.

Openlijke agressors trekken in onze cultuur namelijk altijd aan het kortste eind. Zelfs Bush stelt zich op als een slachtoffer van het terrorisme. In zowat iedere andere cultuur had hij gewoon kunnen zeggen: "ik speel lekker de baas omdat ik dat kan" en had men dat prima gevonden, maar niet hier. De zwakte regeert en dus zal ik mij moeten opstellen als een slachtoffer van godsdienstijver om gehoord te worden. En al woon ik godzijdank niet in Tilburg, ik voel mij wel godsdienstig aangerand.

Want wat is beledigen? Volgens de Dikke van Dale is dat: '(iem.) pijnlijk treffen in zijn eergevoel'. Ik voel mij dus pijnlijk getroffen in mijn eer als aap wanneer mensen deze afkomst loochenen door De Heer aan te wijzen als mijn voorvader. Althans, via Adam that will be. De Heer! Een of ander zuur heerschap met een overmatige hang naar wraak en voortrekkerij. Not in my name! Dit raakt mij diep!

Ook word ik diep getroffen in mijn eer als product van de evolutie wanneer men stelt dat er geen evolutie is. Geen evolutie! Deze afstammingslijn van overlevers die meer dan drie miljard jaar terug gaat, domweg ontkent! Mijn trots op deze absolute verfijning van miljoenen adaptaties en mutaties gewoon door het slijk gehaald, geridiculiseerd, geaffronteerd. Het ligt er duimendik bovenop. Wat zeg ik, duimendik? Ki-lo-meters dik. Afzettingslaag na afzettingslaag met stalen van evolutionaire ontwikkeling. Het Heilig boek door de aarde geschreven in steen. Fossielen, afdrukken, sporen, resten; allemaal uit de eerste hand rechtstreeks overgedragen aan de huidige generaties als onweerlegbare bewijzen van de pracht van de universele neiging tot variatie!

En wat zeggen de godsdienstigen nog meer? Dat een mens geen dier is en dat dieren er zijn voor het gemak van de mens! Wat een belediging! Ik ben een dier! Ik ben het dier mens. Ik eis stopzetting van religieuze propaganda, nu! Omdat deze ideeën de grenzen van het betamelijke ver hebben overschreden. De vrouw gemaakt uit de rib van de man!? Dat er überhaupt een drukker is die dit soort abjecte ranzigheid en vrouwonvriendelijkheid wil publiceren. Kuifje in Afrika verbieden? Dan eerst de Thora en alle daarop geënte onzin. Dat je daarmee mensen benadeeld is spijtig, maar dat zou een verbod op Kuifje in Afrika ook zijn voor Kuifje-fans zoals ik (en dat zijn er ook veel, dus...).

In onze maatschappij is het geen punt om te zeggen dat we niet van de apen afstammen maar wél om te suggereren dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena of dat Mohammed een pedofiel was (hoewel hij volgens mijn eigen theorie gewoon impotent was geworden na het overlijden van Kadisha). En dat is ongelijkheid. Want ik zie geen onderscheid in de mate van gekwetstheid.

Ik ben verdomme een aap en geen op aarde gekwakt, uit een rib gegroeid, uit incest voortgekomen vehikel ten geleide van een zogenaamde ziel. Duidelijk? En al moet ik als new-born Darwinist op tv lullige shows gaan presenteren met -god betere het- Jeroen Pauw, ik heb in ieder geval de reële hoop dat ik het beter zal doen als kwik, kwek en kwak, als u begrijpt wat ik bedoel.

Ilja!

bron: http://www.ravagedigitaal.org/2007/deel2/iljasep/ilja.php