elout on Sat, 29 Mar 2008 19:38:24 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Fitna, Copyright en Web 2.0+

Wilders of Fitna:
De film is volgens hem ook ?duizend kilometer binnen de kaders van de
wet", zei hij donderdag.

- Ilja Meefout - fotograaf van Salah Edin albumcover // gebruikt als
'mohammed B' in Fitna. Geen toestemming van maker.

- Cartoon van Kurt Westergaard; gebruikt zonder toestemming van de maker

- Rob Muntz interview met Theo van Gogh, gebruikt zonder toestemming van
de maker.

Op een of andere manier is het leuk dat web 2.0, dat je je 'eigen'
filmpjes, foto`s en muziek online kan zetten, en met de rest van de wereld
kan delen. Maar de fouten die in Fitna zijn gemaakt laat weer zien hoe
laks mensen zijn op het gebied van copyright infrigment.

Ikzelf schrijf opensource software, en verkoop mijn werk voornamelijk
online. Maar steeds meer van mijn tijd gaat er zitten in; achter mensen
aan hollen die mijn werk en beeldmateriaal zonder mijn toestemming
gebruiken, mijn TOS schenden, en verkopen in bijvoorbeeld SecondLife.
Het is leuk dat web 2.0, je kan als kunstenaar je eigen beeldmateriaal,
muziek, filmpjes etc. wereldwijd verspreiden. Maar wat te doen als
onafhankelijk kunstenaar die geen geld heeft voor een advocaat, je toch
maar weer inschrijven bij een groot (platen)label. Die wel de advocaten
kunnen betalen (en je weer uitpersen?!)