Patrice Riemens on Fri, 13 Jun 2008 15:42:36 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] "Flyeren in de Openbare Ruimte" ...

... is kennelijk verboden in Amsterdam, waarschijnlijk op grond van d'een
of andere APV artikel dat, zoals vaker, de kachekl aanmaakt met de
fundamentele vrijheden. Gisteren kwam ik mijn fiets stallen in de
fietsboot bij CS en zag  een zee van groene zadels: een kennelijke
Haarlemse outfit had alle fietsen van een zadelhoesje met zijn 'boodschap'
voorzien. Maar een stel jongens en meisjes was ook ijverig bezig al die
hoesjes er weer af te halen en in grote sportzakken te stoppen. Bij
navraag bleek dat ze net de Milieu-politie (!) op hun dak hadden gekregen,
en een forse boete, met de dreiging van nog erger als al die hoesjes niet
terstond verwijderd werden. "Flyeren in de Openbare Ruimte" heet het
delict kennelijk. En dan? Hoe zit het met de vrijheid van (menings)uiting?
En dan niet de gewone, maar de milieu-politie! Een tijd geleden schreef
Geert Lovink dat vroeger de vijand van de kraakbeweging de politie was, nu
is het de brandweer. Repressie via de achterdeur noem ik dat.

Nou ja, ik heb ze om een hoesje gevraagd (kon ik tenminste mijn leenfiets
makkelijk herkennen) en heb ze aangeraden een zaak van te maken. Maar ze
maken waarschijnlijk weinig kans.