ravage on Tue, 26 Aug 2008 21:34:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Wijnands sprokkelnieuws

ILLEGALE ACTIE SOMS GERECHTVAARDIGD
Er is een moreel recht om grote misstanden en grove schendingen van de
vrijheid en de democratie te helpen recht te zetten onder strakke
criteria, ook als je daarmee de wet breekt. De discussie zou moeten
gaan over de vraag waar je exact die grens moet trekken.
http://www.ravagedigitaal.org/2008/26aug/artikel.php

RECHT OP VERZET
Wie de afgelopen dagen naar Nederland teruggekeerd is van vakantie en
enigszins behept is met belangstelling voor politiek, zal enige moeite
hebben om te snappen welk 'debat' in de tussentijd de komkommers
losgeschud heeft. Kort samengevat blijkt een links kamerlid te zijn
afgetreden omdat hij geconfronteerd werd - of zichzelf confronteerde?-
met zijn rol als actievoerder in de jaren '80. Met name een volstrekt
geweldloze actie-inbraak van 23 (!) jaar geleden, waarover hij in zijn
memoires schrijft, zijn door media tot schandaal opgerakeld, waarna
het kamerlid zonder al teveel verweer de handdoek in de ring gooide.
http://www.globalinfo.nl/content/view/1661/1/

BESTE WIJNAND
Toen ik las: ?ik ben nu een andere Wijnand? dacht ik: wat bedoelt hij
daar nou mee? Ik probeerde me in je te verplaatsen door tegen mezelf
te zeggen: ik ben nu een andere Ed. Wat voel ik hierbij? Nou, ik
voelde het volgende: wat een onzin! Ja, je wordt ouder, je ontwikkeld
jezelf voor een deel in de tijd. Maar wat wil je er dan mee zeggen?
http://www.d4net.nl/node/485

WAAROM 'LINKS' DOOD MOET
De afgang van Wijnand Duyvendak was ontluisterend en compleet. En
tegelijk met de nieuwe Koude Oorlog rond Georgië wordt in Nederland de
links-rechts tegenstelling weer opgerakeld. Toeval?
http://www.ravagedigitaal.org/2008/duif/artikel.php

HARDE ACTIE CONTRAPRODUCTIEF
Een maatschappelijke klimaatbeweging is harder nodig dan ooit. Maar
wel een die geweldloos is en de democratische rechtsstaat respecteert.
Dat bepleit Wijnand Duyvendak, voormalig fractielid van GroenLinks.
Zonder scrupules neemt hij afstand van een radicaal actieverleden.
http://www.ravagedigitaal.org/2008/duyvendak/artikel.php

OVER DE JAREN '80 GESPROKEN
De jaren tachtig zijn van Reagan, Thatcher en Lubbers. Ze legden de
basis voor een tot vandaag doorlopende, ingrijpende
sociaal-economische en ideologische herstructurering. Ook Kok droeg
daar aan bij. Hij sloot eind 1982 als voorzitter van de FNV een
akkoord van sociale vrede in Wassenaar, de woonplaats  van de
toenmalige ondernemerschef Van Veen. Wie moet waarover verantwoording
afleggen?
http://www.konfrontatie.nl/nl/opinies.php?konfrontvar=1938

EX-BLUFFER PLEEGDE KARAKTERMOORD
Niet de open brief van de voormalig ambtenaar van Economische Zaken,
wiens woning in 1985 bijna in brand was gestoken, deed Duyvendak
besluiten af te treden, maar de onthullingen van Jo van der Spek over
Wijnand's actieverleden in het tv-programma Nova. "Zijn lof voor
Wijnand's houding in de jaren '80 is in feite een judaskus."
http://www.ravagedigitaal.org/2008/exbluffer/artikel.p

ONVOORWAARDELIJK TROUW AAN DE OVERHEID
Deze woensdag is het dan eindelijk zo ver: het gewraakte boek
?Klimaatactivist in de Politiek? van Wijnand Duyvendak wordt ten doop
gehouden in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Zal ik er heen gaan
? is het eigenlijk geen dwaasheid om een dergelijke show uit vrije wil
bij te wonen? Maar, na alles wat reeds gezegd is, loop ik toch nog met
een vraagje rond.
http://eurodusnie.nl/landelijk/onvoorwaardelijk-trouw-aan-de-overheid-de-duyvendak-paradox.html

DUYVENDAK: AANGESCHOTEN WILD
http://www.ravagedigitaal.org/2008/toestandaug/toestand.php