A. Andreas on Sun, 7 Dec 2008 17:04:39 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] juiste versie: "the final end of modernism"

Theo

Mijns inziens duidt het filmpje op het failliet van het vertrouwen in
zowel het huidige kunstklimaat, dat met publiek, dhi 'ons geld'
aangekochte wanproducten i.e. D. Hirsch Skull, poneert als
'belangwekkende kunst' als de verbroken relatie met de aan het
kapitaal verbonden zakkenvullerij.

D.H.  & M. Duchamp c.s. functioneren in deze als voorbeelden van a-
critische exponenten van een op egotisme en zelfverheerlijking
gebaseerde levenshouding. Dit naar analogie met de buitensporige
zelfverrijking van hedendaagse 'top-managers e.d.

Het filmpje laat mijns inziens zien dat zowel de flirt van Duchamp met
zijn urinoir als kunstwerk als het wangedrocht van D.H. functioneren
als anti-voorbeelden van een mislukte klassenstrijd , waarin beiden de
zijde van de macht kiezen.

Waarbij in het geval van Duchamp zijn originaliteit tevens zijn
vrijbrief is, terwijl DH op geen enkele manier oorspronkelijk is te
noemen.

Modernisme is als kunshistorische duiding sowieso een gedateerd begrip.

Dit is natuurlijk koren op de molen voor het arbeideristische
kunstvijandig denken.

Mijn conclusie: zowel DH als MD zijn reactionair. Leve de vrijheid!

Andreas Jacobs
e: ajaco@xs4all.nl
w: http://www.nictoglobe.com