Boyd Noorda on Wed, 7 Jan 2009 09:45:18 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Wanbeleid telecombedrijven

Menno schreef:

> Jongens, dat is allemaal ontzettend kortzichtig. Natuurlijk is open
> source helemaal okee en hoop ik ook dat het de toekomst heeft, maar
> voorlopig is het nog steeds alleen maar weggelegd voor mensen met een
> beetje computerkennis en kan de functionaliteit over het algemeen niet
> tippen aan die van 'geile merken.'

Functionaliteit en standaards hebben niet zo veel met elkaar van doen,
behalve dat open standaards vaak juist makkelijker en gratis te
ondersteunen zijn door de software. En open media formats zouden juist
een einde maken aan de wildgroei van 'standaards', *de* plaag voor
gewone gebruikers.
Maar veel proprietaire softwaremakers ondersteunen 'als policy' geen
open standaards. Probeer maar eens een (superieur) OGG Vorbis
audiobestand te spelen op een standaard Windows PC. Dan stuit je
gewoon op een bewuste boycot en regelrechte sabotage. En om die te
omzeilen heb je inderdaad kennis nodig die leken niet hebben, zo wordt
de cirkel gesloten. (Hulp op http://open-radio.nl/nl/listenhelp ).

Het blijft dus een kip/ei geval. Als er genoeg content komt in open
media formats volgen gebruikers vanzelf en de softwareboeren ook. Wat
in ieder geval helpt is dus je media (ook) in zulke formaten aan te
bieden en er een linkje naar geschikte software bij te zetten.

Wat betreft je iPhone, computerkennis en geile gadgets: Het valt mij op
dat de liefhebbers daarvan vaak juist heel goed weten hoe de techniek
in elkaar steekt. Bij sommigen hoef je maar een USB-stick in hun neus
te steken om automatisch de reviews, manual en FAQ te downloaden.
Ik ben niet 'into phones' en m'n oude beestje had al een modem, maar
voor zover ik begrijp zijn er al veel smart phones die ook Linux kunnen
draaien en daardoor nog veel beter te 'customizen' zijn.
Misschien hoor je gewoon niet bij de echte doelgroep? ;-)

Groetjes, Boyd