theo ploeg on Tue, 20 Jan 2009 14:41:55 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Geen Lennon zonder Lenin (en omgekeerd)!

Andreas,

misschien ligt het wel ingewikkelder dan wij denken. cut-up richt zich
primair op het Nederlandstalige deel van de wereldbevolking. ook daar
bleken oproepen tot deelname zinloos.

dat kan gelegen hebben aan twee zaken (om de boel te versimpelen):

- Nederlanders schrijven liever niet over theorie
- cut-up is niet opgenomen in het 'netwerk' en wordt daarom niet
serieus genomen door de potentiële bijdragers

die laatste reden is nog niet zo gek. mijn ervaring in Duitsland leidt
ertoe dat ik denk dat Nederlanders minder open staan voor samenwerking
met mensen die ze niet kennen. Ik generaliseer enorm, dat besef ik me.
maar toch. het is slechts een observatie.

goed, naar de eerste reden: ook dat kan ik staven met
praktijkvoorbeelden. onlangs nog hield ik een workshop magazine maken
voor studenten van de Willem de Kooning en Design Academie. ook daar
bleek het uiterlijk (de vorm) van het tijdschrift centraal te staan.
niet de inhoud. lezingen die ik tot nu toe heb gehouden over
tijdschriften komen ook altijd op hetzelfde neer: de meeste mensen
denken bij een tijdschrift vooral aan vorm en marketing en niet aan
inhoud. of dat typisch Nederlands is? ik weet het niet. ervaringen met
redacties voor de tijdschriften waarvoor ik schrijf en heb geschreven
komen echter ook doorgaans op hetzelfde neer: veel vorm, bitter weinig
inhoud.

zijn er andere nettimers die een iets aan de discussie willen
toevoegen? ben erg benieuwd namelijk.

groet,

theo

Op 19 jan 2009, om 20:33 heeft A. Andreas het volgende geschreven: