Tjebbe van Tijen via Chello on Sat, 5 Sep 2009 20:27:18 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Weeralarm in Nederland en uitblijvende reportages over Overstromingen in West Afrika?

West and East Africa September 2009: floods and droughts & the luxury disasters of some other nations
September 5, 2009 by Tjebbe van Tijen | Edit
A series of messages of a friend (François Laureys) on the social messaging system of FaceBook community who keeps active contacts in West Africa alerted me to extra ordinary heavy rains and floodings in Burkino Fasso and other countries in the region. I had not seen any covering of this disaster on national Dutch television, and maybe missed it on BBC news, anyhow us Europeans are not “flooded” with African news anyhow. It can be that the editors in command of our daily supply of misery are careful about the possible ‘disaster fatigue’ of their audience, but when a local disaster occurs in the low countries we can be sure that the flooded camping outside the village of Hoeksewaard – however minor – will get full attention. A recent example was the so called ’Weeralarm’ (weather alarm) of our national meteorological institute KNMI because a combined storm and heavy rains were expected on August 20, 2009. Luckily the “planned” storm did not come and the heavy rains failed to materialize, so many complaints did get in form organizers of the compulsive and commercial late summer outdoor festivals, that were either cancelled or delayed. Before, such nation wide offical alarms, everybody accepted the vicissitude of the weather, but now the eager business minds must have started to think up possible damage claim schemes. The national weather institute KNMI was quick to react and has scaled down their ‘televisionized’ national alarms. Anybody with a computer in this country – my good guess is that there are even more computers than inhabitants in the Netherlands – has instant access to the continuous weather radar and its efficient didactic visualizations so a greengrocer with an outside market stall can check the radar on his iphone and take the needed measures right in time. Those are the disasters of luxury that befall us here in Europe...

de rest van het geillustreerde en gedocumenteerde verhaal met links naar on-line kaarten is te vinden op

De Hinkende Bode/LThe Limping Messenger

http://limpingmessenger.wordpress.com/2009/09/05/africa- september-2009-floods-and-droughts-the-luxury-disasters-of-other- nations/

Ook heb ik het volgende verzoek aan het NOS journaal gestuurd... als iemand anders een ingang weet bij andere media dan zou dat mooi zijn.

t: Weeralarm in Nederland en uitblijvende reportages over Overstromingen in West Afrika?
aan de NOS journaal redactie

Het kan zijn dat u ons al kijker wilt beschermen tegen 'rampvermoeidheidsverschijnselen' ('disaster fatigue' is de vakterm). Hoe anders te verklaren dat ik nauwlijks berichtgeving op uw journaal gezien heb over twee natuurrampen die het Afrikaanse continent op dit moment in het Westen en het Oosten treffen?

Ik werd door een vriend met contacten in Burkina Fasso middels internet videofilmpjes en foto's geplaatst op verschillende websites op deze ellende gewezen. Ging op onderzoek bij de mij goed bekende meest betrouwbare bronnen bij ReliefWeb van de United Nations die deze gevallen met heel recente kaarten in beeldgebracht heeft. Ook Earth Obeservatory van NASA heeft een aantal gedetaillerde satellietfoto interpretaties van de overstromingen in de Westelijke Sahel on-line geplaats.

De twee nu gelijklopen rampen heb ik kort samengevat in één beeld, waarbij aangetekend moet worden dat volgens wetenschappelijke bronnen beide heftige natuurverschijnselen in verband gebracht kunnen worden met de lange termijn effecten van El Niño. Al deze gevens vindt u in detail gedocumenteerd en van links voorzienop het hieronderstaande webadres

http://limpingmessenger.wordpress.com/2009/09/05/africa- september-2009-floods-and-droughts-the-luxury-disasters-of-other- nations/

Mag ik u suggereren er een journaal item over te maken waarbij de weervrouw of man en de anker man of vrouw gezamenlijk dit onderwerp kunnen presenteren.

Ik zou dat zeer waarderen... zeker daar waar recentelijk het Nederlandse weeralarm (20 augustus) zoveel plaats in uw nieuwsuitzending toebedeeld heeft gekregen... ik weet niet de leeftijd van degene die dit leest, maar ik herinner mij een cartoon van Jo Spier uit de dertiger jaren waar een dikke burgerlijke man in een dikke luie stoel bij het radiomeubel zit waaruit een drietal verbeelde berichtgevingen komen. De twee eerste plaatjes zijn natuur en andere rampen verweg, het laatste plaatje is van een jongetje dat om de hoek in de Breestraat onder een auto is gekomen, bij dit bericht draait de man zich om en roept naar zijn vrouw buiten beeld "Mien er is een ongeluk gebeurd"...

Ik hoop uw compassie en creativiteit.