Geert Lovink on Sun, 27 Dec 2009 23:06:01 +0100 (CET)

[Nettime-nl] hyves-biedt-koningin-account

http://www.nu.nl/internet/2151414/hyves-biedt-koningin-account.html (via Patrice)

Hyves biedt koningin account aan

AMSTERDAM - Het sociaal internetnetwerk Hyves biedt koningin Beatrix aan voor haar een account te openen. ''Dan kan zij in haar kersttoespraak van 2010 vertellen of haar sociale leven er op voor- of achteruit is gegaan''.

Dat zei Raymond Spanjar, een van de oprichters van Hyves dat in vijf jaar tijd is uitgegroeid tot een van de populairste Nederlandse sites. Spanjar reageerde op de traditionele kersttoespraak die de vorstin vrijdag hield. Daarin toonde zij zich bezorgd over de individualisering van de samenleving en kritisch over virtuele contacten.

''Persoonlijke vrijheid is los komen te staan van verbondenheid met de gemeenschap. Maar zonder enig wij-gevoel wordt ons bestaan leeg. Met virtuele ontmoetingen wordt die leegte niet gevuld, integendeel'', aldus de koningin.

Generaliserend
''Ik vond het erg generaliserend. Ik kan mij voorstellen dat zij bezorgd is over anonieme communicatie op internet, maar dat is wat anders dan communiceren via vriendensites'', aldus Spanjar.

Uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) in 2007 kwam volgens hem naar voren dat actief zijn op Hyves juist leidt tot betere sociale contacten. Mensen zagen elkaar daardoor juist vaker offline en hadden ook een betere band.

''Natuurlijk zitten er ook nadelen aan onlinecommunicatie. Vluchtige berichten leiden soms tot een gejaagde gemoedstoestand. Maar dat is iets waar wij als moderne samenleving mee moeten leren omgaan.''

''Je ziet in het algemeen bij de iets oudere generatie dat die veel minder actief is op sociale netwerken. Die zeggen al snel: ik spreek liever met iemand in levende lijve'', aldus Spanjar.