Patrice Riemens on Sun, 31 Jan 2010 12:30:08 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Hoge en lage cultuur revisited (should we?)

> Bijzonder hoogleraar journalistieke kritiek aan de Universiteit van
> Amsterdam Maarten Doorman doet deze week in de Volkskrant voorstellen
> om de webredacties van kwaliteitskranten te hervormen. Die zullen
> anders worden verdrongen door internet, is zijn idee.

Raar, he?

> Doorman, die ook in Maastricht cultuurfilosofie doceert, maakt voor
> hij zijn voorstellen presenteert een analyse van onze huidige cultuur.
> Om de interactieve tijdgeest te beschrijven, begint hij met het
> voorbeeld van een gezaghebbend culinair journalist die eind jaren '60
> een restaurant de grond in schreef. Nu zou dat niet meer mogelijk
> zijn, verzucht de journalist in zijn herinnering, want in dit
> interactieve tijdperk maakt men zelf wel uit wat men vindt van een
> maaltijd.

Nou dat lijkt me juist een heel goed idee!
(ik blijf meneer van Dam graag lezen hoor!)

> De culinair journalist dient niet alleen als metafoor om het tanende
> gezag van de kunstcritici te beschrijven, maar is ook hét voorbeeld
> van hoe de hoge cultuur steeds meer wordt verdrongen door de lage
> cultuur. Maar is cultuur niet gecompliceerder dan een maaltijd als
> metafoor? Het internet is mede schuldig, maar we kunnen er ook van
> leren, zegt Doorman.

joh, lage cultuur? wat is dat nou (nee, niet -) weer!
Zo te lezen gaat het niet goed met het peil van hoogleraren...
(dacht ik allang al)