Patrice Riemens on Sun, 31 Jan 2010 14:41:23 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Hoge en lage cultuur revisited + de iPad discussie + Ubuntu/Canonical (!)

> Dag Josephine, nl-nettimers,
>

> Maar veel interessanter is om de opmerkingen van Theo Ploeg over de iPad
> erbij betrekken. Theo merkt terecht op dat dit nieuwe apple-product niet
> zozeer geheel nutteloos is (zoals in de hilarische blog post die Patrice
> had doorgestuurd), maar dat het een product is voor een andere doelgroep,
> Niet de tinkerers, de web-ontwerpers, niet de activisten, niet de
> zelf-publicerende kunstenaars of al die andere groepen die zo gretig
> hebben bijgedragen aan de netwerk-cultuur, maar de doorsnee consument die
> [...]

Grappig is dat deze discussie heel erg paralel loopt (nmbm) met wat
Jaromil zeer onlangs op de engelstalige nettime lijst schreef
(philantropic monopolies) waarin hij Ubuntu/Canonical binnen de free/open
source software movement beschuldigt van wat ik 'Eucalyptus' gedrag noem
(*).

Maar het rare is dan dat de rollen omgedraaid lijken: het zijn de
progressieven die de massificatie betreuren en het daarmee gepaard gaan
verlies aan potentiele autonomie en zegenschap.

Cheerio, patrizio en Diiiinooos!

(*) 'n eucalyptus zuigt alle resources in zijn omgeving op, er groeit
niets onder, maar het staat hoog en machtig, je kunt er niet om heen want
it's the only show in town (en daarbij doet het 't vaak ook niet eens zo
slecht). Om me heen zie ik vele "eucalyptus people, eucalyptus events, en
eucalyptus institutions". U wellicht ook?
;-)