Femke Kaulingfreks on Wed, 10 Feb 2010 05:43:10 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Bollywood en nog veel meer in galerie Schijnheilig

Beste vrienden!

Deze maand gebeurt er van alles op de nieuwe locatie van Schijnheilig! Ik raad jullie vooral de film Rang de Basanti met aansluitend Bollywood-feestje op zaterdag 13 februari van harte aan! Meer info hier onder en ik hoop jullie daar te zien.

Groetjes,

Femke

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rang de Basanti: Politiek activisme en Bollywood

aanvang: 19.30 stipt
na afloop dansen op Bollywood-plaatjes  tot 01.00

Een groep verwende, feestende jonge Indiërs werkt met een Engelse documentaire-maakster aan een film over Indiase vrijheidsstrijders, die tegen het Engelse leger vochten tijdens de koloniale overheersing. Als er iets vreselijks gebeurt en de jongeren ineens met hun eigen corrupte regering geconfronteerd worden, komt het onderwerp van de documentaire heel dicht bij. De groep besluit zich radicaal te verzetten tegen het onrecht dat ze om zich heen zien.

Bollywood expert Mark Bos houdt een inleiding en meldt alvast het volgende:

De film Rang de Basanti (2006) is voor veel jongeren in India hun favoriete film. Waarom? Omdat ze na het zien ervan het gevoel hebben iets voor hun land te willen doen. Ik zal voor de vertoning van de film in vogelvlucht de geschiedenis van Hindi films doorlopen en deze afzetten tegen de politieke achtergrond van India uit verschillende periodes. Ook leg ik uit hoe populaire commerciële films samenhangen met politieke betrokkenheid. Voor mijn afstudeeronderzoek was ik 9 maanden in India, en heb ik jongeren geïnterviewd over de betekenis van films voor hun idee van identiteit in het snel veranderende India. Ik zal laten zien dat Bollywood veel meer is dan dansende stelletjes en leuke liedjes, maar in staat is om jongeren te betrekken bij de samenleving. Hún samenleving.

Passeerdersgracht 23-bg
www.schijnheilig.org
schijnheilig[ape(n)staart]nul.nu
06-47972033