Patrice Riemens on Thu, 16 Sep 2010 09:41:37 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] 'Teach Me to Disappear' de Avonden radio interview with artist Paul Elliman

bwo Urbanibalism mailing lijst/ Wietske Maas

http://www.vpro.nl/programma/deavonden/afleveringen/43636432/items/43916030/

A VPRO radio interview with Jaring Dürst Bitt of Casco and artist Paul
Elliman talk to Wim Noordhoek about the project 'Teach Me To Disappear', a
project that is learning the art of de-anthropisation through observing the
uncontrollable nature, the covert ways of the creatures and the ruderal
vegetation that have taken over the ruins of the Detroit zoo.

The interview is in Dutch and English recorded along the streets and  green
niches of Utrecht while Paul displays his range of bird call tools.

BLURB:

'Teach Me to Disappear' heet het project waarmee kunstencentrum Casco in
Utrecht z'n seizoen opent. Het maakt deel uit van een tweeluik over het park
in de pos-tindustriële samenleving: Future Park. En het gaat over Detroit.
Een stad die binnen korte tijd van 2 miljoen inwoners terugging naar een
half miljoen. Is er nog leven na het sluiten van de autofabrieken?

'Teach me to disappear' gaat over Belle Isle, een eiland in de Detroit
rivier, eens het grootste stadspark van Amerika. In 1880 gemaakt door de man
die ook het New Yorkse Central Park ontwierp. Sinds 2002 is het gesloten.
Wat gebeurt er achter de hoge hekken?

De Engelsman Paul Elliman en de Amerikaanse Nicole MacDonald maakten opnamen
in de vervallen en gesloten dierentuin, de Belle Isle Zoos. Wim Noordhoek
liep met organisator Jaring Dürst Britt en Paul Elliman van de expositie
naar een oase in de Utrechtse binnenstad, de oude kloostertuin aan de
Mariaplaats. Elliman had z'n vogelfluitjes bij zich. Wat we van de vogels
kunnen leren is volgens hem onder meer uitsterven. Teach me to disappear. Je
verstoppen ook. De mensheid zou op z'n minst minder aanwezig kunnen zijn,
zegt Elliman.

--

www.wietskemaas.org