Menno Grootveld on Mon, 20 Jun 2011 15:39:52 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Petities

Ik weet het niet hoor, maar is het niet een idee dat al die kunstinstellingen die nu in hun bestaan bedreigd worden iets verder kijken dan hun neus lang is en gaan samenwerken? Ik heb de afgelopen week wel twintig verschillende petities langs zien komen die allemaal een klemmend beroep doen op Halbe Zijlstra en de Tweede Kamer om toch vooral af te zien van het korten van de subsidie voor deze of gene instelling of organisatie. Ik kan iets hebben gemist, maar er zat er volgens mij niet één bij die namens de héle culturele sector sprak. Nog afgezien van de vraag of petities helpen (ik denk van niet), is dit natuurlijk een klassiek geval van verdeel en heers. Jaag de hele culturele sector de stuipen op het lijf door met een botte bijl te gaan zwaaien en her en der wat takken en hele of halve bomen te vellen, en noem ze vooral bij de naam, zodat de dames en heren bobo's, bang voor hun eigen hachje, onmiddellijk in de pen klimmen om hun toekomst veilig te stellen. Ja, dan heeft de heer Zijlstra het wel heel erg makkelijk. Het lijkt me dat het hoog tijd wordt om de handen ineen te slaan en daarbij tegelijkertijd ook eens over de grenzen van de cultuur en van ons land heen te kijken. Laten we een voorbeeld nemen aan de Grieken, die het zat zijn om de rekening gepresenteerd te krijgen van een crisis die zij niet hebben veroorzaakt en dag in dag uit op het Grondwetsplein in Athene demonstreren, discussies organiseren en alternatieven bedenken. Ze stellen de legitimiteit van de heersende orde aan de kaak en met recht! In onze westerse wereld is democratie niets anders dan eens in de vier jaar een vakje rood maken op een stembiljet. Voor de rest worden we vooral geacht onze mond te houden. Laten we stoppen ons een rad voor ogen te laten draaien en het heft in eigen handen nemen. Wíj zijn de burgers van dit land en wíj laten ons niet langer ringeloren! Willen jullie in Den Haag bezuinigen op cultuur? Prima, maar laat ons dan ook gewoon onze eigen gang gaan en zit ons niet in de weg met een oerwoud van regels en beperkingen. Willen jullie een kleinere overheid? Uitstekend, maar voeg dan ook de daad bij het woord en maak jezelf overbodig. Wij zoeken het voortaan zelf wel uit en laten ons door jullie niet langer de wet voorschrijven. Let wel: dit is geen pleidooi voor een gewelddadige revolutie of terreur. Dit is een pleidooi om een 'parallelle' samenleving te organiseren die zich gewoon niets meer aantrekt van wat er in Den Haag en Brussel wordt bedisseld. Een Do-It-Yourself-maatschappij. Niet iedereen voor zichzelf en de zwakkeren laten barsten, maar uit oprechte solidariteit een parallelle samenleving bouwen waarin voor iedereen plek is en niemand buiten de boot valt. Een maatschappij van mondige burgers die zich niet meer met een kluitje in het riet laten sturen en in onderling overleg besluiten nemen. Zoals de onvolprezen Mike von Bibikov dertig jaar geleden al zei: "Sta op en kom in beweging! Den Haag uit Nederland, om te beginnen uit Amsterdam!"