Patrice Riemens on Mon, 5 Sep 2011 12:11:31 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Heath Bunting: Hacktivist regelt identiteit (Dagblad De Pers)

original to:
http://www.depers.nl/buitenland/593685/Hacktivist-regelt-identiteit.html
(met plaatje hoofdverdachte ;-)

Ik wil mijn identiteit niet laten bepalen door autoriteiten.
Hacktivist regelt identiteit

Door: Dirk Koppes

Hacktivist Heath Bunting is persona non grata in de VS, maar komt in
Enschede uitleggen hoe je een nieuwe ?officiële identiteit? kunt regelen.

Zelf beschouwt hij zich als een artiest, een aanjager van digidiscussies.
Niet iedereen denkt zo positief over de Brit Heath Bunting (45). In de
Verenigde Staten is hij ?persona non grata? vanwege zijn anti-General
Motors pamfletten en in het Britse koninkrijk zien ze hem als een
internetterrorist.

Deze ?hacktivist? mag graag het gezag ondermijnen. Dit weekend vertelt hij
in Enschede tijdens het GOGBOT-festival over zijn nieuwe activiteit, het
Status Project.

?Identiteit ligt niet vast?, legt hij telefonisch uit vanuit Bristol. ?Het
is een afspraak tussen individuen, organisaties en instituties, vastgelegd
in documentatie en bezittingen. Al zes jaar probeer ik op bestelling
nieuwe identiteiten te leveren. Niet illegaal via een gejat paspoort, maar
volkomen legaal via mainstream winkels, creditcards, et cetera. Twee jaar
geleden lukte het voor het eerst. Je moet er de tijd voor nemen.
Winkelpasjes, mobiele telefoons, rekeningen, correspondentie met
overheidsinstanties: langzamerhand krijgt die nieuwe identiteit contouren
door alles naar elkaar te laten verwijzen.?

In Berlijn had hij tijdens het Trans-mediale Festival twee kant-en-klare
identiteiten te koop. 500 euro per stuk. ?Een koopje. Ik heb bij mijn
vaste advocaat (na de General Motors-affaire ben ik een van zijn beste
klanten) gecheckt en dit is echt een nieuwe identiteit, een nieuw mens.
Alleen een paspoort ontbreekt nog.?

Waarom heeft hij een nieuwe identiteit nodig? ?Het geeft een enorm gevoel
van vrijheid als je je lichamelijke ik kunt scheiden van je documenten-ik.
Na 11 september en de aanslagen in de Londense metro denken ze bij ons dat
ze alles en iedereen mogen controleren. Ik wil me niet laten opslokken
door het opsporingsapparaat. Hoeft ook niet: vorige week lukte het me
tijdens een workshop binnen twee dagen een nieuwe Duitser met creditcard
te creëren. De deelnemers van die workshop beseften opeens dat ze hun
identiteit niet moeten laten bepalen door hun burgerservicenummer. Ik geef
de macht terug aan de mens. Anarchistisch? En wat is daar mis mee?

?Als je een nieuwe rol krijgt, besef je dat je een acteur bent die zijn
leven laat bepalen door zijn creditcardschuld, door zijn geboortedatum, de
kleur van zijn ogen, zijn pasfoto. Daar kun je iets aan doen. Legaal.?

Heath Bunting laat als kunstenaar deelnemers aan zijn workshops hun
werkelijkheid herzien. ?Het geeft een enorm gevoel van vrijheid als je
alles zelf kunt bepalen. Ooit verdwijn ik met een nieuw digiprofiel in het
niets. Absolute autonomie.? Voor die tijd bezoekt hij het GOGBOT festival,
een vierdaags evenement in Enschede met muziek, kunst en technologie.
?Data-Panic, YouTube-poop en Japanoiiid.?