Tjebbe van Tijen via Chello on Tue, 13 Mar 2012 15:30:44 +0100 (CET)

[Nettime-nl] "PVV ZET RUTTE OP STRAAT" nachrift van 13 maart 2012 bij een bericht van een dag ervoor

"PVV ZET RUTTE OP STRAAT"

Waarom lees ik die krantenkoppen altijd verkeerd?

voor de geïllustreerde versie van dit bericht zie de Hinkende Bode:

http://wp.me/pw0cu-1fU

Naschrift dinsdag 13 maart 2012:

Wat bracht mij ertoe om deze 'détournement' (verdraaiing/omdraaiing) te maken? Pas nu ik er een dag later naar terugkijk zie ik in wat mij spontaan tot het maken van dit plaatje dreef: die hele media-heiza rondom het ontslag van wat gewoonweg een trainer bij een voetbalclub is die een raar soort arbeidscontract heeft zodat ze hem - als het de bestuurders niet langer zint - zo de laan uit kunnen sturen. De hele voorgaande week al zag ik steeds die naam 'Rutten' en aangezien ik verre van voetbalminnend ben zag ik de letter 'n' na het woord 'Rutte' eerst over het hoofd. "Zou het om een broer van Mark Rutte gaan", dacht ik? Dan was er de entourage met al die camera's en fotografen in het beeld, alsof het om een kabinetscrisis ging. Dieper liggend dan nog de dictatoriale associatie van een Eerste Minister die gewoon de laan uitgestuurd kan worden als zijn 'gedoogpartner' het niet langer zint. PSV en PVV dat is maar 1 letter verschil! Dan dringt zich - nogmaals - de praktijk van 'het de laan uitsturen' op, omdat er onvoldoende gepresteerd wordt. Is dat niet wat je voortdurend leest als de oppositie zich uitspreekt over het kabinet? Voetbaldoelpunten kunnen in de plaats gesteld worden van 'Hondse opiniepeilingen'. "Onder Rutte wordt onvoldoende gescored" en "De straat op met die man!" hoor ik dan in mijn hoofd. Er is heel wat verholen deernis in gelaat en lichaamshouding van Frank Rutten op de krantenfoto's als hij veld aan het ruimen is, iets wat van zijn bijna naamgenoot Mark Rutte niet gezegd kan worden. Het bestuur van een voetbalclub zelve, is ook weer een wankel geheel, zoals wij via de dagelijkse voorpagina-berichtgeving gedurende het afgelopen half jaar, in Telegraaf en Het Parool geleerd hebben. Zijn het niet de aandeelhouders die hun dividend missen, dan zijn het wel de leden van de supporters-vereniging die mee willen spelen. Zo worden bestuurskamers en hun inhoud regelmatig stevig door elkaar geschud, waarbij soms de bedrijfs-top zelf, op straat komt te verkeren. Zo gaat het met associëren - van iets met iets anders - er valt veel van te leren.

'PSV ZET RUTTEN OP STRAAT"

---------