Tjebbe van Tijen on Sun, 15 Mar 2015 14:59:29 +0100 (CET)

[Nettime-nl] VVD Minister Schippers "Incidenten geen toeval" ...daar heeft ze zeker gelijk in, die incidenten zijn structureel!

VVD Minister Schippers "Incidenten geen toeval" ...daar heeft ze zeker gelijk in, die incidenten zijn structureel!

De bijbehorende prent staat op

https://www.flickr.com/photos/7141213@N04/16626329949/

Telegraaf schiet vandaag (14/3/2015) gekwelde VVD te hulp - Minister Schippers "Incidenten geen toeval" ...daar heeft ze zeker gelijk in, die incidenten zijn structureel!

Iedere politieke partij die aan de heersende orde deelneemt zal geconfronteerd worden met 'affaires' daar waar persoonlijk belang of gewin verstrengeld raakt met de formele doelstelling van de partij namens wie zij bestuursfunctie verworven hebben en/of bekleden. Het aantal en de frequentie waarmee zulke 'incidenten' optreden is bij een 'bestuurderspartij' als de VVD  hoog. Het is ook een partij die veel verwevenheden heeft met het bedrijfsleven, waarmee de kans toeneemt op het overschrijden van grenzen van wat bestuurlijk nog betamelijk geacht wordt.

Dit VVD-personen panorama is een optelsom van een decennium aan 'incidenten' en het is niets voor niets dat de "beste minister van financiën" ooit (een predikaat dat dateert vóór de economische crisis van 2008) met zijn bekende grijnslach in het midden staat. Was hij het die de woekeraars uit de 'de economische tempel van Nederland' wist te jagen?

Aan de betrachter van deze zoekplaat laat ik het antwoord, want wat de één als een verdediging van de positie van de VVD leest, het interview met minister Schippers vandaag in De Telegraaf, is voor de ander als het schieten van een kogel in de eigen voet.

---
inspiratiebron = De Telegraaf van 14/3/2015, waaruit ik de actuele kern hier citeer:

"za 14 mrt 2015, 05:30Minister Edith Schippers vermoedt regie achter beschadiging van VVD
’Incidenten geen toeval’
-
Wouter de Winther en Paul Jansen
-
<< Een miljoen euro trok de VVD uit voor de campagne van de Provinciale Statenverkiezingen. Toch zijn de liberalen in de aanloop naar 18 maart vooral negatief in het nieuws over integriteitskwesties. De dramatische val van VVD-kanonnen Opstelten en Teeven kwam daar nog eens bovenop. Minister Edith Schippers (50) moet in het campagneteam alle zeilen bijzetten om te redden wat er te redden valt. Maar is het aanhoudende VVD-leed toeval? >>
-
’Het is wel heel toevallig: de campagne begon en toen kregen we de affaire-Mark Verheijen, daarna de zaak rond het Stichtse Vecht en toen een bonnetje, waardoor twee VVD-bewindspersonen moesten aftreden. Ook héél toevallig in de campagne.”
-
Het zit Edith Schippers duidelijk dwars. Ze is als minister van Volksgezondheid gewend om een stevig robbertje te vechten, maar wat haar de voorbije weken als lid van het VVD-campagneteam is overkomen, vindt ze ongekend. Jaren van bezuinigen en hervormen lijken hun vruchten af te werpen, nu de economie aantrekt. In plaats van dat electoraal te oogsten, zit regeringspartij VVD in de hoek waar de klappen vallen.
Eerst was er de val van Kamerlid Verheijen, die in een vorige functie slordig was geweest met declaraties. Daarna volgde een lokaal drama in Stichtse Vecht, waar de VVD in opspraak is geraakt door lekken over een burgemeestersbenoeming. Ook is een VVD-politica opgepakt wegens vermeende hennepteelt en witwassen. En toen moest de Teeven-deal nog komen. „Het zijn rotincidenten”, zegt Schippers. „Mensen hebben natuurlijk dingen bewaard voor de campagne.”
-
<< De affaires zijn volgens u vuil campagnespel, opgezet om de VVD te beschadigen voor de verkiezingen? >>
-
"Ik beschrijf dat het geen toeval is dat er nu incidenten naar boven komen.”
-
<< Wie zijn die mensen? >>
-
"Wie dat zijn weet ik niet, maar er komen te veel dingen naar boven. Omdat het serieuze zaken zijn, verbinden we er wel gevolgen aan. Er zijn niet voor niets twee bewindspersonen afgetreden. Dus ik vind eigenlijk dat de partij heel goed functioneert, dat we rustig blijven en gefocust op waar het om gaat, namelijk dat we koers moeten houden met het land.”
-
<< We snappen dat u liever over de campagne praat, maar uw beschuldiging van een beschadigingsoffensief is ernstig en roept vragen op. U zegt niet te weten wie het zijn. Weet u wel uit welke hoek het komt? >>
-
"Als een bonnetje van vijftien jaar geleden een week voor de verkiezingen opdoemt, dan is mijn conclusie dat het niet voor niets nú gebeurt. De een zegt: het is de onderwereld. De ander zegt: het zijn krachten bij justitie. Een derde zegt: het zijn krachten uit de advocatuur. Ik kan dat niet beoordelen. Maar er zit ergens een kracht achter.”
-
<< Vermoedt u dat er een politieke partij achter zit? >>
-
"Nee. En ik heb het vooral over de bonnetjesaffaire.”
-
<< Er zijn nu drie VVD-bewindslieden afgetreden – eerder vertrok Frans Weekers van Financiën – omdat ze door hun ambtenaren niet goed waren geïnformeerd. Is er een probleem met de vertrouwensrelatie tussen bewindspersonen en hun ambtenaren? >>
-
"Er gebeuren wel eens ongelukken. Maar als het opzettelijk gebeurt, heb je een veel groter probleem. Mijn ambtenaren werken zich het schompes. Als ik het gevoel zou hebben dat ze met eigen agenda’s bezig zijn, dan vliegen ze eruit. Want dat is onacceptabel. Dat gebeurt hier op VWS dus ook niet.”"
http://www.telegraaf.nl/premium/reportage/23800210/___Incidenten_geen_toeval___.html

----
Tjebbe van Tijen
Imaginary Museum Projects
dramatising historical information
http://imaginarymuseum.org
web-blog: The Limping Messenger
http://limpingmessenger.wordpress.com/
Flickr: Swift News Tableaus by Tjebbe van Tijen
http://www.flickr.com/photos/7141213@N04/