Geert Lovink on Fri, 18 Sep 2015 14:15:05 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] de laffe houding van bits of freedom

> - We kiezen er bewust voor om onze kritiek op de informatiemonopolisten
> uit Silicon Valley ook via Facebook te versterken. Jij vindt dat
> blijkbaar een slecht plan. Hoe zouden we volgens jou dan die doelgroep
> wel moeten bereiken?

Het bereiken van doelgroepen is managerstaal. Misschien daar eerst eens beginnen?

Het gaat denk ik om het opbouwen van communities, van verbanden tussen mensen met consequences. Niet beginnen bij sympathie of informatie. We moeten door.

> - Gaat het je specifiek om dit voorbeeld of vind je sowieso dat Bits of
> Freedom een 'laffe houding' heeft?

Tuurlijk niet. Achtergrond hier zijn discussies die we voerden voor, tijdens en na de Facebook Farewell Party, eind juni. Het zijn reÃle keuzes die iedere organisatie moet maken, klein of groot.

> - Hoe denk je dat we het niveau van 'civiel courage' in Nederland op
> zouden kunnen krikken?

Door deze discussies, zoals we nu doen, in het openbaar te voeren. Dat is altijd een eerste, goede zet!

Ikzelf denk dat het NGO tijdperk van kantoortje spelen voorbij is. Dat meen ik. De problemen die we aankaarten en op ons afkomen worden steeds groter, en het publiek dat meedoet aan de campagnes wordt veel groter. Het idee van âmensen bereiken via Facebookâ is oud gedachtengoed. Dat is PR blabla van marketingbureauâs. Mensen zijn al geinformeerd, zijn al bezorgd, zijn al betrokken. Daar horen hele andere online tools bij. We moeten dus door naar de volgende ronde en dit gezamelijk forceren. We krijgen het niet kado. Het grote wachten is, vermoed ik, voorbij.

Ciao, Geert