Ron Peperkamp on Thu, 4 Aug 2016 16:18:16 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Het staartje van de Griekse discussie

De exacte rol die Christine Lagarde in de besluitvorming heeft gespeeld,
valt nog te bezien. Maar de poppetjes doen eigenlijk niet terzake. Veel
belangrijker is dat het instituut zich blijkbaar te weinig bewust was van
haar eigen rol en functie in het bewaken van de stabiliteit van het
monetaire systeem.

Te weinig – of juist te veel. In beide gevallen is dat bijzonder
zorgwekkend. Want óf de interne organisatie is zo beroerd dat de eigen
regels met voeten kunnen worden getreden en is het instituut niet langer in
staat haar taak naar behoren uit te voeren (want niet langer
geloofwaardig). Óf men was zich juist terdege bewust, dat met de val van de
Euro het hele internationale geldsysteem onherroepelijk ineen zou storten
en was men om die reden bereid de eigen regels wat creatief toe te passen.

Vooral dat laatste is ronduit beangstigend. We weten immers allemaal dat de
Euro een haastig in elkaar gesleutelde HSL op een bijzonder vaag traject
is. Zo dreigde de boel bij de eerste de beste wissel in Griekenland al
meteen van de rails te lopen. En helaas is er in het huidige politieke
klimaat weinig animo om het materieel en/of de route eens grondig te
herzien. In plaats daarvan gooit Draghi flink wat extra kolen op het vuur
in de hoop ons met een experimentele spurt naar een gouden toekomst te
kunnen loodsen. Hoop doet leven maar ik vrees dat dat ook wel eens een
toekomst kan zijn waar alle pinautomaten opeens niet meer blijken te
werken. En in dat geval kan je inderdaad maar beter met een dubbelloops
jachtgeweer
<http://www.wapenadvertenties.nl/category/geweren-zonder-vergunning> ergens
tussen de rendieren op het platteland in Noorwegen zitten...

Ron

--
Met vriendelijke groet,
Ron Peperkamp