Patrice Riemens on Wed, 2 Jan 2019 11:30:22 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Waar gaan 2e (en 3e, 4e,5e etc.)hands boeken heen?

Aloha en Selamat Tahun Baru!

In de laatste LRB (London Review of Books) stond een recensie van het 6e deel van Karl Ove Knausgård's 'Min Kamp' (jawel, zelfde titel) waar de littcrit niet alleen melde dat hij wat verloren was, maar ook dat er in de jaren '70 een ware rage ontstond van autofictie en van schrijven over het schrijven zelf, textualiteit, het leven der zinnen, bladiebla - 'allemaal meuk die men nu beter naar een 2ehands boekwinkel kan brengen ... als je tenminste er een kunt vinden'.

Inderdaad, ze raken dun gezaaid, hun plaats is nu ingenomen door recycling winkels en meer recentelijk, straatboeken kasten. Bij de eersten betaal je een habbekrats, en bij de tweede al helemaal niks. Ook hier de opkomst van 'gratis', dat vroeger meer aan de 'supply side' zat (mijn vriend Just Schadd, die antiquair was, beweerde dat je boeken eigenlijk voor niks moest kunnen inkopen, het geld zat in de doorverkoop - en dat bracht al te weinig op. Ik vond de redenering 'opmwerkelijk', maar er zit logika in). Tegenwoordig is gratis ook aan de 'demand side', al ben je voor een straat boekenkast gelukkig niet het product.

Maar goed, in Amsterdam is er nog een straatmarkt op het Spui elke vrijdag, de man met de fruitkisten trekt nog steeds door Nederland (bij mijn weten) en breng vooral een bezoek aan de onvolprezen winkel geheten 'Sterre der Zee' in de Hazebroekstraat (43 in Amsterdam)!

http://www.sterrederzee.mimemo.net/

2019, Maak er een leuk jaar van!
p+7D!