Patrice Riemens on Thu, 10 Jan 2019 18:06:02 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Na ADM nu ook XS4ALL?

Ola,

Tsja, als je met beiden een band hebt leg je wat makkelijker het verband ...

Maar hoe dan ook aardig artikel in De Volkskrant van de hand van Laurens Verhagen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/met-xs4all-verdwijnt-deel-van-nederlandse-internetgeschiedenis~baa2d53fd/

Wel moet ik me verzetten tegen de bewering:

"Maar in 1998 liggen de kaarten anders en kiezen Gonggrijp en consorten voor het grote geld"

Bij mijn weten was het Felipe Rodriquez die het initiatief tot verkoop nam, en keihard, en succesvol, met KPN onderhandelde om de onafhankelijkheid van xs4all te waarborgen. Felipe had toen al twee maal zijn eigen personelijk vermogen (zijn Spaans restaurant) ingezet om de ondergang van xs4all af te wenden, want xs4all was chronisch niet in staat om de noodzakkelijke investeringen die gepaard gingen met zijn snelle groei te financieren - en de banken wilden niet aan xs4all lenen.

Uiteindelijk is een formule uit de bus gekomen die wellicht niet de aller-optimaalste en aller-wenselijkste was, maar die toch een veel langere overleving van xs4all mogelijk heeft gemaakt dan in alle andere, reel bestaande, mogelijke scenarii. We mogen daarvoor wijlen Felipe Rodriquez best wel dankbaar zijn. En bovendien is een deel van de opbrangst van de verkoop van xs4all ten goede gekomen aan lovenswaardige initiatieven die actief zijn in de sfeer van het 'digitaal publiek domein'.

Cheerio, p+7D!

Een tip voor nu zich verweesde voelende xs4all-er*s:  https://riseup.net