Patrice Riemens on Tue, 24 Sep 2019 18:03:50 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Pasquale Misuraca: Het leven en sterven en de wonders van een mispel bonsai

Eftimios 19/41

Omdat ik in een kleine flat woonde heb ik het geprobeerd met een bonsai.

Een vriend had een mispelboom in een pot op het balkon van zijn flat en gaf mij die kado. Ik zette het boompje op mijn eigen balkon. De pot was klein, het balkon smal, en ik kreeg het idee om de Oosterse kunst van het bonsai kweken in praktijk te brengen. Je doet het zo vertelde mij iemand, man of vrouw, ik weet het niet meer: je moet de schors voortdurend insnijden, je moet in de stam knijpen, weinig en zelden water geven, en dan zal hij weinig groeien, zich aanpassen en overleven op z'n smalst.

OKee, dat doe ik dan. Ik knip, ik snij in, ik doe alsof hij niet bestaat, ik hou 'm in de gaten. En inderdaad, hij groeide nauwelijks. Hij zat daar maar, stil, ingekrompen, als een hond die elk moment met gesloten ogen een stokslag verwacht. Hij maakt zich klein, kleiner, maar liet toch een paar blaadjes groeien, en 'n paar bloemetjes, en het jaar daarop had ie zelf een enkele mispel geproduceerd, een japanse mispel, terwijl de onze, de italiaanse mispels, veel donkerder, donker bruin, en ronder, en plat aan hun uiteinde zijn - wist je dat?

Maar toen de grond van ons nieuwe huis bij de bomen aan het meer ontsteend en geploegd was, hebben wij hem daarheen overgeplant, op een heuvel, tenmidden van het groen, in een mooi, groot gat. Hij kreeg water, licht, zon, lucht, andere bomen als broertjes om hem heen, vogeltjes op bezoek, de frisse wind vanuit de zee, de regen uit de hemel. Hij bloeide helemaal. In weinige maanden groeide hij uit tot een fraaie, echte, wonderbaarlijke boom, net als de bomen met mooie, grote en harde bladeren die Giotto schilderde.

En toen was hij ineens dood.

De blijdschap was hem teveel geloof ik. Al die bomen om hem heen, al dat licht, al die lucht. Het was gewoon tè. Hij had nooit zoiets voor mogelijk gehouden. Hij was in het paradijs beland moet hij gedacht hebben, en dus ging hij echt dood.

website (Italiaans):
http://www.pasqualemisuraca.com/sito/

origineel: https://ilmanifesto.it/il-nespolo-del-giappone/