I. Poppe on Sun, 20 Apr 1997 23:00:20 +0200 (MET DST)

nettime-nl: dat hoort niet!

Ingekorte versie is verschenen in WAVE#26
DAT HOORT NIET!

Een (waargebeurd) verhaal van een vriendschap tussen een dove en een horende

Onder de naam poppy begeef ik me in virtuele werelden. In de METRO- moo
(een  virtuele ruimte die zich in De Digitale Stad bevindt) bezit ik een
kamer en een uitgebreid sociaal leven. Regelmatig log ik in om mijn
digitale vrienden te ontmoeten. Soms verslik ik me van de lach achter mijn
beeldscherm, dan weer typ ik als een razende met een rood hoofd van
inspanning mijn gedachten neer wachtend op antwoord...
Mijn allerbeste vriend uit onze gemeenschap heet Sign.

Sign is de nickname van Pascal Ursinus. Zijn naam SIGN heeft hij niet
zomaar, want Sign is doof. Pascal Ursinus is een twintigjarige
slechthorende jongeman met een eigen bedrijf dat websites ontwerpt,
compleet met muziek (!). Hij volgt een HBO-opleiding communicatietechniek.
Wij hebben elkaar via tekst leren kennen in de MOO (Multi Users Dungeon
Object Orientated) en e-mailen sindsdien regelmatig. We hebben elkaar nog
nooit In Real Life gezien...

IN DE METRO MOO
( De volgende tekst is zo oorspronkelijk mogelijk gehouden).
Inspiratie: de virtuele kamer van Sign
Geen oeverloos geouwehoer, dit is gewoon MIJN kamertje...
Welkom...
Sign uit Utrecht en Bertha zijn hier.
"Hoi Poppy! We bespreken net uitgebreid mijn doofheid," roept Sign terwijl
hij de dames van een glaasje uitmuntende wijn voorziet. Vervolgens doet hij
de deur van inspiratie ff op slot.
Na een uitbundige begroeting leunt Poppy genoeglijk achterover, nipt van
haar glas en luistert.
Bertha vraagt aan Sign: "Is jouw doofheids-soort eigenlijk erfelijk?"
Sign antwoordt: " Nee, dat niet, ze weten juist niet waaraan het ligt. Ik
ben de enige in de familie en werd pas op latere leeftijd doof."
"Ben je dan niet doof vanaf je geboorte?" denkt Bertha hardop.
Sign legt uit: "Vanaf mijn achste. Het is progressief, een mooi woord voor
iets lelijks. Het wordt dus steeds erger en erger, mijn gehoor sterft dus
langzaam af ;-)"
 "Maar... betekent dat dat je stokdoof zult worden?" mompelt Poppy
Bertha zucht  "..."
Sign grinnikt: " er valt niet veel meer te verliezen, hoor. Ik hoor nog
maar 10% van wat jij hoort."
"Dat is niet veel... Zeg, mag ik je niet eens interviewen voor WAVE over je
doofheid & de betekenis van de computer ?" vraagt poppy.
Bertha zegt: " dat zou je via het internet moeten doen!"
"Juist ja,  want daar heb ik geen hinder van mijn auditieve handicap. Laten
we gaan e-mailen!" oppert Sign.