Dick Verdult on Mon, 16 Jun 1997 15:47:46 +0200 (MET DST)

nettime-nl: Lieve Netty 02a : dit is me toch een hap !

(ter uwer informatie: Chantal vd Spijker Lispeldonk is stagiaire bij het
Instituut voor Betaalbare Waanzin, uit Eindhoven, een van Philips
onafhankelijke verzameling mensen en ideen, die o.a. met de peripherie van
de media werken. Ze hebben zojuist optredens en een tentoonstelling in W139
achter de rug, optredens in Duitsland en er is een verse Vynil-33Toeren
"Unterwegs zum Documenta" (distributie Staalplaat), uit. Chantal onderhoudt
een levendige correspondentie met haar vriendin Netty. We meenden dat haar
candiede vastleggingen een bepaalde kijk geven van antropologische waarde,
en publiceren haar brieven zonder haar hiervan in kennis te stellen, de
redaktie.)

                                            IBW Eindhoven, dinsdag 22 april 1997

Lieve Netty,
ik weet het, ik weet het,...je hebt zogenaamd geen tijd.
Hebben ze je ijzeren long al vervangen voor zo'n polyester ding uit
Denemarken, zo'n soort onderzeeboot van Cousteau ? Ik hoop dat die nieuwe
snel aan de orde is, je verdient toch wel meer ruimte, je zit er tenslotte
toch al 5 jaar in..en wie betaald dat ?
Je merkt dat het weer je vriendin is die schrijft, want ik begin altijd met
een grapje.
We vertrekken morgen, maar het is weer "Niet Slapen"...de anderen moeten
maar de eerste uren rijden, wij lekker instorten op de achterbanken. Maar
nu zit ik allereerst al die teksten voor d'n duitschers in te tiepen, en
dadelijk gaan Zionlogisch en Goldsinger de hele shitzooi nog op de harde
schijf inspreken:
een kippendialoog,
een Cold Amigas
en daarnaast "nog effe" een gabbertechno maken.
Ik heb er de ballen verstand van, maar hoe ze het doen, ik vind het knap,
alles doen ze met die eene muis, en ze hebben maar voor een paar
tienduizend gulden aan spullen...maar ik kan nog zo'n Calvin Klein opdoen,
ze genieten alleen maar van frietgeur, ook al werken we door de
nacht...voor boemsen moet ik toch bij anderen te rade, en dan liefst bij
Henk.
Hoe heb je het in het ziekenhuis, zijn de verplegers echte adonissen ? Of
spuiten ze alleen maar slaapmiddelen ? Pas maar op dat ze je niet uit
medeleven doodspuiten.

Hopenlijk treft deze brief je bij goede gezondheid,
je vriendin Chantal vd Spijker-Lispeldonk.

                                                     IBW, Snelweg, 23 April 1997

Lieve Netty,
Goed. Ik ben weer extra reisverzekerd, want: Duitsland, hier komen we weer.
Alweer een mikro riezige deutsch tournee. Ik dacht, ik ga maar weer met het
I.B.W.mee, met hun, anders chanteren ze me weer met mn stage-verslag...ze
zijn in staat om me helemaal te kak te zetten (tenslotte blijf ik dan des
te langer bij hun voor bijna niks in dienst)...als stagiaire ben je
nergens...nee ik lieg, je bent "ergens", en dat ergens is niet een golfbaan
met een lekker zuippie-zuippie in mn handen.
Maar eerst  melden dat we net voor vertrek nog even snel flink wat kunst
tegen de muren van W139 hebben geknald, waar een tentoonstelling nu al weer
een paar dagen loopt. Je weet nog dat we dat aan het inrichten waren,
onmiddelijk na aankomst van ons bezoek uit Calanda. We hebben ons toen even
geconcentreerd, Professor Grassmeyer heeft een hele wierookvat in de fik
gezet, Yvonella op d'r knieen naar het beeld van David Bowie in Madame
Tussaud geschuifeld, enzovoorts...na al die concentratieritueelen bleven er
nog maar zegge en schrijve 3 dagen over om een pure-kunst-tentoonstelling
te maken, dus,  uit-de-naad gebeukt, zonder het factor "plezier" te
verwaarlozen...bv door een hele partij bouwplaten te figuurzagen tot een
derde-wereld gebouw met het verhaal van Roodkapje en Internet als
uitgesneden illustraties. En de Leugenophaaldienst-wagen, op olievaten en
een zuil vuilniszakken van 8 meter, en ga zo maar door. Tijdens de opening
die veeltelange (naar hipheidsmaatstaven) trommelritueel en de speciale
jota's gedaan, enz. Dat was ik even vergeten, maar dat hadden we toch ook
maar weer op deze wereld geknald . Maar, de heren organisatoren vonden het
te weinig "tentoonstelling"...ja, te weinig...dus, als ze meer willen...dan
maar : een meer om je aan vol te drinken.. Eerlijk gezegd, er is zo'n
opvatting, zo'n stylisme waar catalogi hol van staan,
"Minder-is-meer-kunst". Zo zijn wij helemaal niet, laat staan dat we
"Weinig-Is-Geinig-kunst" maken. Kijk, dat men zou klagen dat het niet
beautiful genoeg is, dat er geen mooie archiefdias van overblijven, ja, dat
snappen we, maar te weinig ? Hoe durven ze de term kwantiteit tegen ons op
te voeren. Wij zijn juist de Op=Op onder de diamantairs. Ons magazijn mag
er zijn! Ooit heeft zo'n verdwaasde californier van ons gezegd "Too
much"...en hij doelde op hoeveelheid, quantity street ! Maar eigenlijk
hebben ze gelijk, die enkele Warmoestraters, het was best wel "te weinig
tentoonstelling" we zagen de hal als Een Leeg Sleutelgat, en tsja,...als we
dat vullen met onze sleutel, ziet men slechts een klein schijfje metaal uit
de muur steken, niet veel meer. Zijn we toch godverdomme ook nog vergeten
om dat kleine beetje dat uitsteekt artistiek in te lijsten...dom!
Wir fahn, fahn, fahn auf der Autobahn: Unterwegs zum Offene Mitte....We
rijden door Dusseldorf. Ik zit nu in de bus van Jist Dockey Lucasacul.  Je
merkt dat hij Rotterdammer is, hij sjeest met zn diesel 207D alle
dortmundse porsches van de design-flippos langs de autobaan voorbij. JD
Wondial heeft moeite om ons, in zn Simca Papeete, bij te houden. We willen
om 8.00 uur vanavond lekker bikken in Dresden. Men heeft ons verteld dat de
Scheune, groot Pop-en Cultuurcentrum daar, Hindoestaanse keuken
heeft...zeker bulgaarse yoghurt daarna. Dan moeten ze toch wel 11 porties
klaar hebben, want we zijn weer met zovelen. En de verplichte extra portie
voor Zionlogisch, dat is me toch een calorieen-verbrander...die heeft gvd
een catalysator nodig.
Mijn god, wat is duitsland lelijk vanuit de autobaan, heel anders als de
afbeeldingen van bieretiketten uit Henk's verzameling. Elke
bronwater-vallei heeft zn gedrochtige loods met een kalkgraverij,
aluminium-puntlasserij, marmer-verpoeder-percolator, of enig ander ding met
verplichte bouwvergunning. Nee, dan is Frankrijk vanaf de autoroeten more
beautiful, ook al beheren daar de versleten nederlandse
haagsepost-generaties de low-budget campings.
Ik weet niet wat het is, maar het vertrek uit Nederland richting Oostblok
blijft me een gevoel geven van "mag niet", is dat omdat ik katholiek ben ?
Of juist niet protestants genoeg ? Kunst schijnt je vrij te maken, maar als
ik die IBW-ers even gadesla: ze zijn altijd bezet ! (oei, ongelukkig woord,
nu in het voormalig Mofrika).
Ik stop, eindelijk een P. Dat wordt hurken, panty omlaag en, tussen de twee
wagens een gele handtekening zetten.
Je vriendin, Chantal vd Spijker Lispeldonk,
stagiaire IBW.
PS: J.D. Marinada hadden we ook mee naar Dresden gesleept, kersvers uit het
vliegtuig waarmee hij uit Cuba kwam. Marinada is niet alleen een goede
schilder en verzamelaar van muziek. Hij is ook een goede registrator, met
digitale video, hij ook al. Overigens, een klotestreek van die Sony-mannen
dat je de digitale video toch nog door zo'n godvergetense analoog snoertje
moet heentrekken. Omdat de heren bang zijn voor clandestien onbeperkt
kopieren kunnen wij weliswaar een feiloos produkt kopen a 8000 gulden, maar
verplicht men ons de genadelooze scherpe opnames daarvan weer door een
"schmutsig-macher-schnur" te moeten persen als we ze willen kopieeren.
Kortom, geforceerde generatie-verschil...vuile stinkhonden...dat gaat Sony
langer!  Ze moeten maar de Betere Cinema op video gaan distribueren, die
wil de penose toch niet kopieeren! Dus is die auteursrechtenkwestie dan ook
niet meer zo dringend. Is da geen goed idee ? Toch de Thuiskopiefonds
aarschuwen... scheelt een hoop ping-ping.
Kijk, di's nou wa Henk bedoelt met taktische Media, da's ouwhoeren en
ineens iets geniaals over je heen laten komen (dat geen chippendale is).
Zoals die trutjes bij openingen altijd zeggen (te hard, dat iedereen het
hoort)...Doei !
Je vriendin, Chantal (je weet wel, van die achternaam).

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
                                                    IBW, Dresden, 24 April 97

Lieve Netty,
En jawel hoor, de honden zijn los!, daar gaat ie dan : of ik even snel,
hier in Dresden, kan zorgen voor:
-twee kippen.
-twee elektrische grillen, die draaien en binnenverlichting hebben.
-een telefoon waar met zekerheid een geil-hoer-telefoon-dame opneemt als ze
vanavond bij hun "P"erformance "Lugenabholdienst und die Intensive Care"
gebruik gaan maken van haar diensten.
-40 closetrollen wil kopen die precies zo breed zijn als de Brabofax, en de
bijbehorende bierviltjes die de klosetrollen meer drukkracht moeten
geven...
-een kartonnen trechter waar de benzine in kan tijdens de strobe-voorstelling...
Maar je hoort me niet klagen...zij moeten nog veel meer regelen !
Ik zeg wel eens tegen ze: "op een dag zal ik alles voor jullie goed
voorbereiden".
Maar Professor Grassmeyer was kort en krachtig: "dan kun je meteen vertrekken".
Da's het laatste wat ik wil, de secondaire arbeidsvoorwaardes zijn bij het
Instituut heel humaan. Ik heb gekozen om met interessante lui om te gaan,
anders was ik toch Marva geworden, zoals jij vroeger...voor dat je die
ernstige ziekte opliep tijdens die Bundes-oefening.
Vanavond weer een volle zaal, hoop ik. Dan raken we de duitse plaat binnen
de kortste keren kwijt...het gaat snel. We zijn te goedkoop, en we hadden
nooit zoveel exemplaren in Nederland moeten verkopen. We hadden de voorraad
van Staalplaat ongemoeid moeten laten. Nu is onze eerste doos al bijna
leeg. Terwijl het voor de duitse markt & mark is ontwikkeld.
Het is vreemd meid, zelfs de digitaalste hond, werkelijk, het genre wat
niet alleen onder de schilfers zit van het op kamers wonen, maar die zelfs
verrekt om een tube Clearasil ertegenaan te gooien, dat soort types, ook
zij hebben een zwak voor vinyl...terwijl je er niet makkelijk de polsen mee
door kan snijden...dat gaat met een cd beter...kijk maar naar de fans van
Mathilde Santink.
En koffertjes-mensen, maar dan niet eens die Samsoniters, ook niet die
Aluminium-taartdoosjes-mannen, of Omgevouwen-camera-aanrechten-dragers,
maar die van het genre "Mijn koffer is van Bengaalse Bokkenhuid", zelfs dat
soort lui durven te vragen: hoeveel kost jullie LP ? En kopen 't dan, ook
al krijgen ze van ons geen bon.
Weet je wat erg is ? Als een mega-eikel je complimenten geeft voor je
"Internet"-Site...waardoor ie nog eens tien minuten tegen je aan kan
lullen. Dat is de versiertruk van die sukkels. Zodra ze zo beginnen zwaai
ik met mn Frits-je (spuitbus, gekocht in Belgie...).

Jawel, het ritueel van soundchecken is weer begonnen. Da's toch opwindend,
je kunt zeggen wat je wilt. Als ik dan Professor Grassmeyer zie, zo
geconcentreerd achter die omgebouwde midi-zooi van hem, en Goldsinger  de
portofoons hoor checken over de P.A., als hij bepaalt wat de actieradius is
voor dat die krengen gaan rondzingen (rondzingen= cyclische ademhaling van
public adress), en Zionlogisch blijft volstrekt gefixeerd op het
mengpaneel, elk kanaal schuivend als een goudstof-weger, en dan die
geweldige toffe wijven die allemaal ronddribbelen met hun
papiermache-reuzekoppen op, dat die hun nek niet breken...geen wonder dat
dieren geen maskers dragen, die zouden in de natuur niet kunnen vluchten
(belangrijke strategie als sterkeren in de buurt komen...)
Dus: soundcheque, da's bij het IBW regelmatiger dan de betalingen...Wondial
zou weer eens even de sextelefoonlijn uitproberen, voor vanavond, als we
het tijdens de performanzierung er iets mee gaan doen (wat gaan doen ? Kan
iemand het mij even vertellen, of ben ik niet belangrijk genoeg in hun
creatieve afwegingsproces ?). Even checken of er sexlijnen hier in Sachsen
bestaan...en wie krijgt ie na een half uur proberen aan de lijn ? Een snol,
en nog wel een Nederlandse...als je hier een sexlijn belt wordt je helemaal
doorverbonden naar Limburg, die hebben zo'n halfduitsoide accent. Stock2000
heeft alles opgenomen, tijdens die soundcheck, dus we hebben er een
geweldig document aan.
Voor we naar hier toe kwamen, hebben we hele kleine portofoons gekocht ,
waar ik het toennet al over had, we gebruiken ze nu voor alles.
Gisterenavond hebben we zo, verdeeld in verschillende tenten, een
post-performance zuipritueel doorgebracht. Professor Grassmeyer hebben we
dankzij die dingen kunnen terugvinden, hij lag te slapen in de hal van de
plaatselijke Rotary (Ossie-rotary ? Kan dat ook al ?)...Maar de portofoon
wordt ook gewoon, hoppa, op het mengpaneel aangesloten en alle instrukties
maken we tot onderdeel van het geluid...zogenaamd organisch-techno. En als
Grassmeyer en Wondial weer eens illegaal stoned zijn, gaan ze hotelgasten
opnaaien met die dingen...gelachen !
Yvonnela kwam zojuist reuze enthousiast binnen: ze had een goed platenzaak
ontdekt met, zoals ze zegt "veel heeeerlijke dub en obscure experimentele
shit". Zegt veel over haar. En dat ze inmiddels al 12 vreemde LP's in een
plastik zak heeft zegt ook veel over het budget dat ze bij het IBW aan
research besteden.
Kijk, da's weer zo'n ander tiep als Wondial, die heeft gvd heel zijn
research-geld opgemaakt aan werpmessen ! Die kun je hier kopen, bij zo'n
slagersvrouw-tiepe...haar hele winkeltje blinkt van het Brasso-inwrijven,
zelfs haar gebit komt uit Solingen.
Maar toen Wondial er meteen sensationeel van de eene kant van een gang naar
de andere kant in een rechtopgezette tafel raak begon te werpen, renden
zowel Goldsinger als Lucasacul en Lady Stemband naar de
MesserSpezialBetrieb en kwamen terug met indrukwekkende steekijzers....

Iduna, onze Ossi-mega-ambassadrice die met regelmaat van alles voor ons
opzet ("Ich bin nicht eure Vertreterin!!!), tevens bergbeklimster, was weer
fantastisch. Netty, jij zult ze ook kennen, die middle-men, de
tussenpersonen...Je hebt er in onze wereld, de cultuur, drie soorten:
A-de poedeltjes van Rudi Fuchs, nou, dat snap je, ze weten niet hoe snel ze
op hun groot baasje moeten lijken (daarom laten ze al vroeg hun nek
inkorten), die jonge hondjes met hun zelfgeschreven ultra-scriptietjes met
subtiele wijzigingen van 3 % op een scriptie van een voorganger, die zijn
een verloren zaak...
dan heb je, B,  de categorie "Ik ben al een beetje moe, maar wat moet ik
anders", ooit tijdens een proef-indienstneming bij een of ander cultureel
verband niet op tijd weggejaagd, en nu maken ze van stagneren een aparte
perversie...deze lui bevolken de meerderheid van onze bedakte-cultuur. Wie
trapt ze weg ? Niemand toch.
En dan zijn er gelukkig de C., de ultra-luciden, mensen die geen lampekap
nodig hebben om licht te geven, die hun plaats weten en er een
genoegdoening uit halen die optimaal te gebruiken om vehikel te zijn...Mijn
Henk zegt wel eens: zonder hun als vaseline zouden we blaren krijgen op
onze poempie...
Zo eentje (C) is Iduna ("Goldsinger, ich bin sicherlich nicht eine
Kunstlerin, dass weisst du doch !"). Zij is als een kapotte parkeermeter in
Amsterdam: goud waard. Wat is het toch met die sukkels die zich allemaal
promoveren tot het nivo van hun eigen onkunde...zelfs onze generaals hebben
er last van...soms zie ik er weer zo eentje, "op het veld", en dan denk ik
: laat die gast toch mieterse barbecues organiseren...
Godver! Zojuist laat Yvonella de mini-disk-speler lazerstralen. Ik zei nog
tegen haar: dat slipje zit je veel te strak...en tsjoep, ineens schiet dat
elastiek in d'r schaamorama en ze schiet zo in de lach, en zwaai met haar
dunne sigaartje een hele boekensteun omlaag. Gelukkig viel de noteboek op
de catering, ja, en zalm is zacht, dat weet je...dus nu ruikt het ding
alleen maar, hoewel behoorlijk...met zo'n notebook kan Grassmeyer niet meer
op zakenreis...misschien krijg ik hem wel, ik moet tenslotte boekhouding,
PR en administratie bijhouden.
.....OK. Kleren in weekend-tassen, de hele kankerzooi inladen ( van
elektrische gril tot Hoekloos-persluchtfles, van Schuimplastik Afro's tot
Elektrische grillen ). De shows hier in d'n duitsch leken ineens op een
soort tv-programmas...ik weet niet precies waarom...misschien omdat het
redelijk statiesch was, en niet a la theatre verlicht, terwijl het publiek
in het pikkedonker bleef. Ja, het was echt een soort human-television.
Pas toen ze met de rebirthing-experience begonnen te schieten op een
vrijwilliger van het publiek, toen verdween de illusie van de beedlbuis...
Zo, wat ging die rebirthing-experience toch goed, hier...zoals die
vrijwilligers ineens in de rook, strobes en geluidseffecten verdwenen...een
goed einde..
Vanavond uitgenodigd naar een feest van Baselitz . We denken er niet aan :
als je dan de boel op z'n kop zet, wordt je er uit gegooid...
En nu uit Dresden vertrekken ? Denk maar niet ! Een klassieker: 't is weer
Politiewerk. Twee broekies in groene pakken en dienstpistolen arresteren
(Ja, echt waar, precies als bij Derrick) Lucasacul en nemen Grassmeyer mee,
als getuige ter verhoor...mijn god, een vrouw beweert dat haar auto door
Lucasacul is beschadigd...en nu wordt hij beschuldigd van het verlaten van
het oord van de misdaad...ZOiets is een ernstige formele fout...pas als is
bewezen dat je iets gedaan hebt, pas dan kun je ook veroordeeld worden voor
het verlaten van de plaats van de misdaad...misdaad, misdaad, een auto
krassen (stel dat het gebeurt is), maar inderdaad, het is autoschennis (en
als die auto niet meerderjarig is nog iets veel ernstigers !).
Wat hebben we gelachen ! Iduna ging toch tekeer tegen die
petje-petje-riempje-riempje-lui (lekker toch) waarna ze ook mee mocht in
hun Opel Arrestant 3.1...Marinada bleef dat politieteefje irriteren met
zijn handy, en heeft nu drie takes dat ze tegen hem snauwt dat hij de
camera moet wegdoen...dat wordt nog eens een goede sample, effe een beat er
onder en hop, we zijn weer underground...Tolk moest worden ingehuurd,
megaverklaringen ondertekenen, enzovoorts...we weten echter dat de
ambassademensen in Bonn het IBW Turbo zien zitten, dus als er stront komt,
dan komen zij de buizen ontstoppen, zij zijn PUUR NORIT...Ons kan niks
gebeuren. En als het fout gaat en we worden gemarteld, dan hebben we nog
altijd onze cyankali (om de bewaarders te trakteren). Wie weet staan we
over zes jaar op een poster van Amnesty. Da's in ieder geval stoerder dan
de Metropolis M...behrrrk, die lui schrijven het meest ontspoorde dialect,
althans de vele incompetenten onder hen ! Ze denken niet alleen
geschiedenis te maken, maar ook aardrijkskunde, aangezien ze steeds maar
weer alles in kaart willen brengen. Stel je toch voor dat ze, inherent aan
hun eigen kringtaaltje, stel dat ze een afscheidingsbeweging zouden vormen,
-tenslotte kunnen ze nergens anders terecht met hun taaltje-, en dat er
ergens in Europa een landje komt met alleen maar van die
al-15jaar-beginnende ondermaatse kunstcritici...een landje waar de
burgemeesters rode hoornen designbrillen dragen, waar een parkeerplaats
"stagnatie-grafiek" heet, waar het openbaar vervoer vrolijk wordt
volgeschilderd door varianten van Joan Miro, en waar (en nu komt het) in
hun musea exploded-views van Puch-bromfietsen te zien zijn, fotos van op te
knappen boerderijen uit het bestand van Franse makelaars, waar in een
museum Antropologie alle modellen trekhaken zijn opgesteld en workshops
worden gegeven in het keuren van autos, en waar ze de enkele verloren
kunstenaar die hun land aan komt doen met gemengde gevoelens asiel geven.
Dat zal me een nieuw Monaco zijn. Met als munt-eenheid "kleurencatalogus".
Ik voel het al helemaal: Mevrouw, ik zal U een boete moeten geven, U heeft
U Renegade geparkeerd op een Stagnatie-grafiek voor vergunninghouders, dat
wordt dan eehhh 35 Kleurencatalogi als U ter plekke afrekent, anders sturen
we U een aquarel van Corneille op die U binnen twee weken gesigneerd terug
moet sturen.
Annette is met zo'n gast getrouwd, zo'n tiepe die drie keer per jaar
probeert een kunst-stroming te ontdekken.. Zij zelf zei laatst tegen me:
"ik wacht op de dag dat ie in het donker de krachtstroming ontdekt...en dat
ie dan met zn slippers in een plas water staat"
He, da's waar. we zijn aan het reizen...de twee ibw-ers zijn na 6 uur
vrijgekomen.
Eindeliijk Geestelijk weekend. Afijn, Iduna zou ons nog eens wat
germano-extras laten zien...Met een bezoek aan de bergen in die Sachsische
Schweiz besloten we deze Zweite Mikro Riezige Deutsch Tournee. De tour was
meer dan een succes-agenda, geloof me. Overal pers-aankondigingen,
radio-jingles, gratis van zuipenstein, veel geflitst tijdens de
voorstellingen, en zalen vol ons onbekende mensen via de gastenlijst. het
was weer een klapper van minstens 62 procent. Zelfs een grufti-disco in
Bochum wil ons laten komen, een volgende keer. Bochum ! Ik zei het je:
Duitsland wordt van ons, we hebben een harde valuta, en onze contracten
zijn ongedekt.
Die duitsers zijn wel lekker. Als je bij hun in die rug bijt heb je
tenminste een stuk lallend vlees in je mond, dat zal komende 2 mei weer
anders zijn, daar in het hoog-hollandse W139, als je daar lui in de rug
bijt, heb je alleen maar een stuk merk-t-shirt tussen je tanden. Nou goed
dan, nog net een stukje ruggegraat.
Ik moet zeggen: eene Peter Gielen, die was goed ! Ken je die ? Het is een
veelgeziene danser in de IT. Hij had speciaal nog allerlei vreten uit een
receptie meegesleept voor ons (wij hadden geen tijd om het te eten...we
wisten er zelfs niets van !), allerlei haringen, zalm, pate's enz die
bestemd waren geweest voor "geestelijk lijmen van elite" bracht hij nu naar
ons, voor "lichamelijk voeden van quintessence". En nog beter: hij kocht
een t-shirt van ons met de opdruk 100% CRISIS, om aan 100% ISIS te geven :
dat is pas 1000% !!! Die man verdient een rentebol. Zo'n gebaar vind ik
mooier dan het mooiste schilderij, en het kost niks aan verzekeringen, en
geen japanner die het fotografeert (om er daarna stropdassen van te
zeefdrukken), wanneer men zo'n gebaar probeert intevriezen en op te hangen
is het toch al dood. Een goed kunstenaar hangt noch zichzelf op, noch zijn
werk, nee, daarvoor ...daar hebben de curators zichzelf voor in het leven
geroepen, die weten wat curateren is, he meid...wij weten dat ook,
saampjes. Een miskraam is geen pretje...maar dat weten mannen niet, die
denken, shit, voor niks die lundia-wieg gekocht. Ach, ze hebben ook iets
aandoenlijks, onze haantjes : Ik hoorde laatst twee motormannen praten over
hun verbouwde harley, en ze zeiden als compliment: het was net een
genicologen-tafel. Zeker om te fist-fucken, denk je niet ?
Maar even weer duitslandjes praten: Die IBW-ers worden zo ongelooflijk
ervaren in het uitpakken, inpakken, aansluiten, contant-geld bewaren, bars
vinden en tenslotte de ideen-kast zo om te gooien dat wat op de vloer
blijft liggen een plausibel incident is van goede smaak. Ik verbaas me er
steeds weer over, hoe het ze lukt, want ik snap hun dingen eigenlijk
helemaal niet, maar toch,...geen enkele moeite is me teveel. Ik help ze
graag, ook al kan ik weinig (in hun ogen), het zijn schatjes, stuk voor
stuk...Marinada, Lady Janajana, Lady Yvonella, Zionlogisch...ik ga door het
vuur voor ze...wat dat betreft ben ik een echte asbest-chick. De laatste
avond hebben we voor het eerst Wall Of Sound-gallery gedaan, da's digitaal
tentoonstellen, zouden journalistes zeggen. Heel divers picturaal werk van
een tiental goeie lui...Hier in Dresden ziet het er prachtig strak uit,
zo'n data-beamer is wel iets heel anders dan een melige
diaprojektie...jammer dat dingen van vroeger niet altijd beter blijken te
zijn. Dan konden we tenminste de vooruitgang afschaffen.
Ik zat toennet even op de darmen-o-rama, en bedacht: je zult toch zo'n
mega-verantwoorde theorie-design-ontwerper zijn, zo eentje die niet rookt,
inderdaad, een typische MAC gebruiker, en dan de initialen P.C.
hebben...stel je voor P.C. van Veen, van Virtual Communications.
En weet je wat Marinada is gelukt, hier in Dresden? Iets verbodens ! Ik
hoor je al kwijlen, alsof ik met een fruitmand aankom...Marinada is tot aan
de Dresden Codex gekomen, in de kluis van de Sachsische Bibliothek, en
heeft het eventjes snel met zn dure handy opgenomen. Nu is onze leitmotiv
om naar Dresden te gaan helemaal gedekt.  Uit deze restjes document die
hier in de stad geborgen liggen heeft men het hoge niveau van de maya
astronomie kunnen herleiden, en denk je dat iemand dat hier in dresden weet
? Nee. In deze stad weet werkelijk niemand dat in hun midden, tussen de
restjes Categorisch-bombardement, zich een categorisch tot restje
gebombardeerd document bevindt.
Daar hadden we de vorige keer dat we hier waren een heel radioprogramma aan
gewijd, dat in geheel duitsenlandia werd uigezonden...we belden "live"
alleen dresdeners waarvan de naam met een dres- begon...het resultaat was
even statistisch. je hebt er wat van kunnen horen op onze LP "Unterwegs zum
etc..."
Dat is nou zo merkwaardig, correspondentie brengt me wel nader tot je, maar
ik heb je toch zeker alweer een half jaar niet gezien, wie weet lees jij de
brieven niet maar een of andere creep, een seriemoordenaar wiens leventje
nu al wordt verfilmd, of nog erger, een student communikatie die stottert,
die zijn erg..!wist je dat Eric Satie een levendige correspondentie
onderhield met een tiental mensen. Pas toen hij dood was ontdekte men dat
hij de aan hem geadresseerde brieven nooit had geopend, laat staan gelezen.
Kijk, da bedoel ik...je hebt het of je hebt het niet, ook al weet je niet
wat.
Ciao, en tot zometeen,
Chantal.

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder