Geert Lovink on Mon, 25 Jan 1999 11:24:53 +0100 (CET)

nettime-nl: De Webbloedhond

From: Marianne van den Boomen <boom@xs4all.nl>

Op het verjaardagsfeestje van de Digitale Stad - komt een camera (webtv?)
dreigend langs, of je nog wat nieuws gehoord hebt vandaag, op de
conferentie over de netwerksamenleving? Wegwezen, want nee, vooral
uitgekauwde clichees. Bovendien al te veel bier op.

Later bedacht ik dat ik wel degelijk iets nieuws had gehoord. Wellicht
naïef, maar voor mij was het nieuws om te horen dat Altavista, en trouwens
ook de meeste andere zoekmachines, hun zoekresultaten laten wegen door
sponsors en adverteerders. Oftewel: de commercie zit 'm niet alleen in de
banners maar ook in de informatieuitvoer zelf. De URL van een sponsor komt
gewoon hoger in de rij hits, ongeacht de zoektermen die je ingeeft. (En
misschien kun je ook wel zodanig sponsoren dat je concurrent juist heel
laag of helemaal niet meer boven komt drijven.) Geert Lovink pleitte aan
de 'tafel' 'Gereedschap van de netwerksamenleving' dan ook voor voor de
ontwikkeling van een public domain searchengine. Dat lijkt mij nou een
goeie tegenzet, ook tegen de hype rond geïndividualiseerde personal
agents. Ik wil geen 'software agent die mij beter kent dan ikzelf', ik wil
een goeie public domain searchengine, die ik kan latenzoeken waar en hoe
ik maar wil.

Een dag later lees ik toevallig in de AutomatiseringGids over het
programma Websleuth ('Webbloedhond')': Dit zoekmechanisme 'maakt gebruik
van de vele search-engines die het web rijk is en combineert hun uitvoer
tot een zinvol geheel. De gebruiker kan door Websleuth opgediepte gegevens
opnieuw doorzoeken door het intikken van nieuwe zoektermen. Op de manier
waarop dat gebeurt is inmiddel patent aangevraagd.' Patent - ja,
natuurlijk, er is geld te verdienen met zo'n onafhankelijke searchenigine.

Maar is dit idee (niet de gepatenteerde techniek, maar het parasitaire
uitgangspunt) ook niet te gebruiken voor een public domain searchengine?
Juist om de commerciële bloedhonden te slim af te zijn, volgens beproefd
Internet-principe: public domain, en gratis?

Ik heb geen verstand van de techniek erachter, maar het voordeel lijkt me
dat er geen database aangelegd hoeft te worden - je parasiteert gewoon op
de (gesponsorde) databases van de commerciële searchengines. Je stript ze
van hun gesponsorde ruis, en presto!  Helemaal mooi zou een feature zijn
waarmee je dat ding kan instellen tot het alleen maar doorzoeken van een
eigen site... En boel clubjes zouden dat wel handig vinden. Wat is er
nodig om zoiets te maken?  Of is er al een club mee bezig, toevallig?

dag dag
Marianne

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder