Nils de Witte on Mon, 22 Feb 1999 03:30:16 +0100 (CET)

nettime-nl: Het "Revolving Fund" van Staatssecretaris Ybema

Beuk van der Vecht schrijft columns over ondernemen en investeren. Een
aantal van zijn columns zijn verschenen in Bizz en zijn nog te lezen op
http://www.first-dutch.com/nieuws/column.htm

De lijst van vieze woorden gaat verder:

“Revolving Fund”

Ik had me dit jaar echt voorgenomen niet meer boos te worden op ambtenaren
en consultants die iets gaan ondernemen. Dat loopt namelijk altijd verkeert
af.

Nu lees ik vanochtend in de volkskrant (20/2/99) dat Staatssecretaris Ybema
een fonds wil voor grote evenementen (in de toeristische sfeer). Nu kan ik
mij daar sowieso niet veel bij voorstellen. Dat de staatssecretaris en/of
zijn ambtenaren ondernemertje gaan spelen met ons geld is tot daar aan toe,
maar waarom moet dat nou weer met een “revolving fund”.

In het kort: een “revolving fund” is een fonds, opgezet door de overheid,
dat investeert in een bepaald soort projecten. Het geld dat dan weer
terugkomt mag door de beheerder van het fonds opnieuw geïnvesteerd worden.
I.e. de originele verstrekkers van het geld (u en ik) krijgen het nooit meer
terug.

“Revolving funds” komen in de vrije natuur  (de private sector) niet voor.
Geld in fondsen is altijd van iemand. Meestal worden fondsen opgezet met een
doel. Is het doel bereikt, dan wordt het fonds geliquideerd en het geld (+
winst of – verlies) uitgekeerd aan de verstrekkers (aandeelhouders). De
beheerders van zo’n fonds zijn ten alle tijden en voor 100% verantwoording
verschuldigd aan de aandeelhouders.

Zoniet bij de ambtenaren. Zij dienen zich, als dienaren van de staat,
bescheiden op te stellen. Dat is niet altijd leuk. Ook ambtenaren hunkeren
naar macht en status. Enkele slimmeriken hebben daar de volgende oplossing
voor bedacht.

1. Verzin een marktimperfectie (in dit geval de financiering van
toeristische projecten).
2. Laat een dure consultant (Booz Allen Hamilton bijvoorbeeld) beweren dat
het een kwestie van geld is en dat de overheid dient in te grijpen.
3. Dien bij je minister een aanvraag in voor een fonds dat de (tijdelijke)
marktimperfectie gaat opheffen en dat “en passant” alle andere dromen van je
minister waarmaakt.
4. Iedereen die bezwaar maakt tegen je plan maak je plat, of deelgenoot (wil
je het helemaal slim doen, maak je 1 bezwaarmaker deelgenoot, dan maakt die
de anderen wel plat).
5. Vervolgens beloof je dat het fonds “marktconform” gaat werken, zodat de
concurrentie zijn mond houdt en je geen verantwoording meer aan het
ministerie hoeft af te leggen (die gaan “besturen op afstand”).
6. En als laatste zorg je ervoor dat het een “revolving fund” wordt, zodat
je het geld nooit meer hoeft terug te geven.

Voila, macht en status tot in de eeuwigheid zijn je deel. Als je geld hebt
en je hoeft geen verantwoording af te leggen en je hoeft het ook niet terug
te geven, ben je een rijk man. Als je dan nog wel de morele verplichting
hebt het geld uit te geven (aan de goede doelen), dan ben je ook een machtig
man. Wie maalt er dan nog om status.

Er zijn een aantal fondsen die zo werken. Zelf ken ik er een paar, maar niet
allemaal. De Regionale Ontwikkelings Maatschappijen (GOM, BOM, OOM, NOM en
Liof) werken zo. ID-NL werkt zo MKB advies was zo opgezet, maar die zijn
inmiddels failliet, Twinning (90mln) werkt zo en de stichting Technology
Center Ypenburg (2,3 mln zonder voorwaarden) werkt ook zo.

Het zijn echte rampenfondsen. Bij de oprichting werken ze vaak al
concurrentie vervalsend, maar sois. Soms moet er een daad gesteld worden.
Maar als het (tijdelijke) probleem opgelost is blijft het fonds bestaan,
soms groeit het zelfs. Bij gebrek aan een doel wordt gezocht naar nieuwe
doelen en lopen deze fondsen tot het einde der tijden de marktwerking voor
de voeten.

Dus bij deze een oproep aan Staatssecretaris Ybema: “Ik geloof graag dat er
geld nodig is voor toeristische projecten, maar probeer het eerst met
marktpartijen in te vullen, lukt dat niet gebruik dat fiscale incentives of
overheidsgaranties. Lukt dat nog allemaal niet (wat ik niet geloof) verstrek
dan gewoon een paar gerichte subsidies. Als u dan toch het fonds niet kan
tegenhouden (ik weet het, uw ambtenaren kunnen zeer vasthouden zijn), zorg
er dan ALSTUBLIEFT voor dat de gelden na gebruik geretourneerd worden.

Onze kinderen zullen u dankbaar zijn.

De groeten van Beuk!

(1999 © B. van der Vecht)

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder

* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder