natasha gerson on Mon, 12 Apr 1999 03:52:57 +0200 (CEST)

nettime-nl: update Bruune Boon'n

E-mail Update Bruune Boon'n-Vluchtelingen Kosovo

KINDEREN:

10 gespecificeerde pakketten (5 via inleverpunt Emmen, 5 naar Andijk) zijn
nu mee met War Child/ Motherhood, en vertrekken dinsdag. Hun convooi gaat
naar diverse plekken in Albanië en Montenegro.
Dit zijn 2 pakketten baby, pakket voor meisje 3, jongen 5, m-8, j-8, m-13,
j-13, 1 pakket m-16 en 1 pakket familie algemeen.

Een donatie van in totaal 150 donaties van pakjes van zes of tien katoenen
luiers, van alle proefblikjes babymelk en de doosjes van 200x5
drinkwatertabletten brachten het idee op 150 kleine babypakketjes bestemd
N-Macedonië. Dit ivm uitbreken difterie aldaar. Rest mij nog, als aanvulling
op de luiers, 100 plastic broekjes of overbroekjes zoals uit luiersystemen,
in alle maten, geen maat 56, liefst de middenmaten 68,74,80.
Ik heb nu bijna 40 liter Dettol, dit kan verdeeld worden in flesjes van 20
cl, genoeg voor twee dagen. Tip voor eigen pakketten: De flesjes, zijn
onbreekbare 'kweekflesjes'. Ieder ziekenhuislab (of dierenarts) zal bereid
zijn je honderd van deze flesjes voor een paar gulden te geven. Het zijn
witte flesjes met een soort knik aan de hals waardoor ze in doosjes tot een
rechthoekje passen. Over de top zit nog een plastic schuifje om lekken te
voorkomen)
50 kilo wasmiddel uit twee gedoneerde tonnen wordt opnieuw verpakt om te
verdelen, als ik in ieder pakket een half kilo wasmiddel wil doen, heb ik
dus nog 1 ton van 25kg nodig.
Ik heb nog 48x6 stuks O.R.S. (zakje tegen uitdroging) nodig, voor 20
pakketten. Van de proefblikjes babymelk uit Felicitas-pakketten (allen dank)
heb ik nog 18-20 stuks nodig.
Babyhemdjes 3 stuks per pakket, maat 74 zijn compleet
Flesjes babyzeep en creme compleet, uit 1 donatie.

VOLWASSENEN
Twee koelkastdozen dekens en 1 met winterjassen, alsmede de goede gift van
de ACM van veertig overalls en bodywarmers, en veertig paar laarzen, zijn
mee met de vrouwen van Kleine Zaken, nu onderweg van Slagharen naar Shkoder,
Albanië. Daar arriveert het als het goed is donderdag a.s.

***Hoera voor de vlam in de pijp van Henri Kosse uit Coevorden, zijn
(bijna)vrouw Caroline Hofstee en Sligter Transport****

Pakketten voor ouderen:
Van Carol Pierce hoorde ik ten eerste dat ze het lief vond dat mensen ook
shag stuurden (had ik ook gezegd en gedaan) maar dat zo'n beetje het enige
is dat je in de Balkan heerlijk, overal, constant en goedkoop kunt doen is
paffen. Mensen geven elkaar sigaretten alsof ze handen schudden. Terwijl het
hier zo'n schaars goed aan het worden is...Besteed het in godsnaam aan iets
anders, zegt ze.

Belangrijker: Ten tweede:  bij de laatste groep vluchtelingen die nu over de
grenzen komen, nogal wat ouderen, soms zeer, zeer ouderen, alleen of
echtpaar, die hun jongere (door hen eerder vooruit- of weggestuurde) familie
kwijt zijn, en die opgevangen worden in pensionnetjes of families, om ze
zoveel mogelijk uit de kampen te houden. Deze zijn dan gedeporteerd, vaak
zonder wat dan ook meegenomen te hebben en meegereden met dorpsgenoten. Ze
zijn erg in de war en volledig aangewezen op mensen die weinig tijd hebben
om ze in de gaten te houden, ook qua eten, etc.
Ik zou graag wat pakketten voor hen maken om die haar te sturen (via IPB Londen)
(In Kükes). De jassen die geschikt waren voor oudere moslimdames (donker en
lang, met kraag, De Jas, zeg maar) heb ik uit de overige gehouden alsmede
enige grijze pluisjesjassen (van het type populair onder sombere jongens met
puntschoenen in 8o'er jaren) Zou nog wel wat jassen kunnen gebruiken, ALLEEN
redelijk nieuw uitziend (let op kraag en voering). Ook dekens zijn voor hen
belangrijk, maar ook veel meer dan voor anderen, lakens, veel van hen hebben
ver gelopen, en het heel koud gehad en hebben erg veel last van een schrale
huid, die makkelijk erge plekken kunnen worden.

Suggesties voor in een ouderenpakket (gemengd advies van Carol en van mijn oma)
Warme jas (zie boven)
Deken (of meerdere dunne dekens)
Katoenen laken
Paar z.g. 'slobsokken'- (lang, badstof, goedkoop op markt,)
Pak koffie of pot Nescafé, pakje thee
blikje gecondenseerde melk of potje completa
pakje (zachte) calciumtabletten
Blik soep, blikje vis
Gedroogd fruit (pruimen, abrikozen)
Blikje campingmargarine (waakt voor varianten met reuzel!)
Pakje bouillonblokjes kip
Pak gedroogde linzen, pak gedroogde bonen
potje jam (goed ingewikkeld in krant en b.v. sjaal)
Stuk zeep
Busje talkpoeder of tube Dutimonpoeder
Vette creme (nivea) of vaseline
Rolletje rekverband met veiligheidsspeld
vrouwen: E.v. (dik) breigaren en pennen
mannen: pak kaarten
Mooi plaatje. Klinkt gek, maar:
Ansichtkaart met bloemen, natuur- of agrarisch tafereel,
of vraag uw lokale islamitische winkel voor Mekka-vergezicht o.i.d.
Het kan n.l. goed zijn dat de persoon die uw pakket ontvangt niet kan lezen,
vandaar: Plaatje

NB: Zaken als Midalgan, SRLgelei, en andere anti jichtige huismiddeltjes
zijn welkom, doch dan in het tubedoosje van tandpasta verstopt a.u.b. Tube
zelf aub voorzien van etiket met daarop HOT CREAM.

******Nader bericht volgt over hoe en wat ouderenspullen. Ik ben woensdag in
Amsterdam om ander spullen op te halen, en vrijdagavond ook, of meldt
binnenkort een adres, of een paar adressen, waar dingen ingelverd kunnen
worden - dit ten behoeve van de net-timers en aktielijsters en anderen
buut'n 't Oosten***********

Ik hoorde op de radio dat iemand in Arnhem een vrachtwagen zoekt voor enkele
pallets met voedsel en nog een heleboel spullen. Bestemming? Weet morgen meer.

Groetjes,
Natasha

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder