Jos Verhoeff on Sun, 31 Oct 1999 23:31:44 +0100 (CET)

nettime-nl: De mythe van Netscape, Linux en de kruistochten tegen het boze Wintel

Netscape is opgekocht door AOL. Afgezien van een (grote) handvol diehard
gebruikers, betekende dat het einde van de zogenaamde "Browser oorlog".
Toegegeven, iedereen blijft op zijn standpunt, maar het echte vuur is er
uit, de nieuwe versies van AOL netscape volgen elkaar stilzwijgend op en de
een is nog logger en trager dan de ander.

Maar mensen kunnen kennelijk niet zonder "oorlog"
Na de PC/Mac en de browser oorlog is er in snel tempo de OS oorlog onstaan,
gevoed door, tja door wie eigenlijk. IBM, SUN, Red Hat ?? Er is heel wat
grootkapitaal gebaat bij de vermindering van de monopoliepositie van
Microsoft.

Eindelijk komt ook deze oorlog naar nettime.
Een paar kanttekeningen zijn dan ook op zijn plaats. Het gaat mij niet zo
zeer om de argumenten die voor of tegen Linux of welk ander OS spreken, maar
om de bijna religieuze stelligheid waarmee ze gelanceerd worden. Er worden
waarde oordelen doorgegeven zonder veel kennis van zaken.

Red Hat en andere Linux verkopers verkopen het OS voor niet zo veel minder
dan Windows 95 (Ik heb het al voor over de 100 gulden zien liggen in de
boekhandel) waardoor het "gratis" aspekt er van, behalve voor de hobbyist,
zeer dubieus is.
Ook is een NT licentie voor scholen en andere onderwijs gerelateerde
instellingen slechts 75 gulden, wat ook weer niet overdreven is.
Linux is "veel veiliger" dan het "crappy" Microsoft windows NT. Ik vraag me
af of deze mythe niet op de volgende manier in de wereld is gekomen: tot
voor vijf jaar schreef iedere zichzelf respecterende hacker minstens een
tool om in een UNIX systeem in te breken. Vaak was het een soort spel met de
systeembeheerder. Toen golden dan ook UNIX systemen als moeilijk te
beveiligen systemen. Slechts met veel moeite bleken de open servers te
sluiten voor aanvallen van buitenaf.
Doordat nu het accent van hacker aanvallen veel meer op Windows NT is
gericht ontstaat nu het idee dat dit onveiliger zou zijn. Dat kan waar zijn,
maar blijkt zeker niet uit het aantal sucesvolle hacks. Sterker nog, als
Microsoft eens slim zou zijn en Windows 2000 liet vallen, dan zou het, mede
door de ontelbare hacks, van NT 4 een goed en veilig systeem kunnen maken.

"Linux is sneller, beter en stabieler dan windows". Omdat je voor veel
configuraties het OS teminste gedeeltelijk moet recompileren heb ik daar zo
mijn twijfels over.
Als je bovendien ziet dat er sinds een jaar of twee grote bedrijven achter
zitten, dan kan het niet anders of Linux software, nu nog gratis of bijna
gratis, zal ook betaald moeten worden. Het heeft geen zin om te hoop te
lopen tegen de kwalijke Microsoft praktijken en de buggy software, om
vervolgens te merken voor het wagentje van Big Blue gespannen te zijn.

Overigens vond ik LINUX een geweldig initiatief. Ik vind het dan ook
doodzonde dat het in een politiek spel verzeild is geraakt. Ik kan me echt
niet voorstellen dat dat goed is voor de kwaliteiten er van.
Jammer. Het wordt tijd om MINIX maar weer van stal te halen.

Jos Verhoeff
josver@dds.nl

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder