Eric Kluitenberg on Tue, 21 Dec 1999 22:29:56 +0100 (CET)

Re: nettime-nl: Message too long (>40000 chars)

Beste Andreas,

>zowel prive als in mijn functie als list-owner voor verschillende mailing
>lijsten krijg ik steeds vaker deze:
>
>Subject: BOUNCE:     Message too long (>40000 chars)

(...)
>volgens mij gebeurt dit steeds vaker en heeft waarschijnlijk te maken met
>het feit dat steeds meer mensen niet weten dat er zoiets als nettiquette
>ooit ueberhaupt heeft bestaan.
>
>tijd voor een campagne?

Dit lijkt me een symptoom van een medium dat continu in beweging is - ik
vrees dat het niet zozeer tijd is voor een campagne, alswel noodzaak voor
een permanente *educatie*. Het is bijvoorbeeld al goed basis-instructies
van de nettiquette en de reden waarom die nodig zijn in de info-file van
ieder zichzelf respecterende mailing lijst op te nemen - dat zou al
behoorlijk schelen, omdat dit de start is voor iedereen die nieuw een lijst
binnenkomt.

Er is tegelijk ook iets anders, iets fundamentelers aan de hand. Veel
mensen die nu het internet gaan gebruiken komen niet op de gebruikelijke
*flinstone-snelheid* binnen, maar besluiten deel te nemen vanwege de nieuwe
hoge bandbreedte services, kabel-verbindingen, snelnet (ADSL), satelliet,
of vaste verbindingen via instituut of zaak. Zeker in een land als
Nederland is dat geen uitzondering meer, maar voor vele gebruikers en voor
vele regio's op de aardbal geldt dit absoluut niet.

Waar aan de Amsterdamse grachten virtuele kerstkaarten van 600k of meer in
luttele seconden naar binnen vliegen, worden modems in Goa en Dhaka uren
geblokkeerd, breken halverwege af en kunnen alleen met de nodige technische
kennis (telnet) weer vrij worden gemaakt. Deze tendens is al veel eerder
gesignaleerd; de toename van bandbreedte maakt een einde aan het oude
horizontale, open, non-hierarchische idee van het Internet, waar iedereen
onder dezelfde randvoorwaarden deelnam aan de "great conversation".

E-mail leek nog lang verschoond te blijven van dit probleem, maar ook hier
wordt die voorspelling van slechts enkele jaren gelden nu pijnlijk
voelbaar. De segregatie van het net is onstuitbaar en zal nog veel verder
toenemen in de komende jaren. Een technische oplossing die weer voldoende
bandbreedte genereert voor iedereen, waar ook ter wereld en voor een
betaalbare prijs laat nog wel de nodige jaren op zich wachten, vrees ik.

Niettemin, we kunnen in ieder geval proberen *onze* lijsten open en (in
technische zin op z'n minst) democratisch te houden - geheel mee eens -
opvoeden dus die nieuwkomers!!  ;-)

vriendelijke groet,
Eric

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder