Mircea Tuglea on Sat, 9 Jun 2001 14:16:07 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Vlad Zografi: Orgasm

Vreau sa va anunt ca pe 8 si 9 iunie 2001, orele 20, la studio Toaca din
Bucuresti. va avea loc premiera romaneasca a piesei "Orgasm", de Vlad
Zografi, cu Liliana Pana, Laurentiu Barbu si Harry Tavitian, in regia Norei
Ciobanu. Premiera mondiala a avut loc in data de 12 mai 2001, la Halle,
Germania, in cadrul festivalului de teatru contemporan "West-ostlichen
Diwan". De mentionat ca Harry Tavitian este membru de onoare al Asociatiei
Asalt.

Dar iata ce scrie autorul piesei, Vlad Zografi, despre aceste eveniment:

"Prin aprilie '99 am primit din partea organizatorilor Festivalului de la
Avignon invitatia de a scrie un "eseu" pe o tema foarte europeana, ceva
in genul "raportul dintre teatru si societate in lumea de azi", avand
grija sa nu depasesc, cred 80 de randuri. La joc participau vreo 20 de
dramaturgi din lumea intreaga, iar productiile noastre urmau sa fie
citite intr-o sectiune off a festivalului. Distanta dintre orizontul meu
si acest gen de discutii - generale si generoase, care sunt seva a tot
felul de proiecte culturale si ii imping pe oameni sa circule si sa
vorbeasca incolo si-ncoace - mi s-a parut halucinant de mare, asa ca am
acceptat invitatia. N-am scris insa un "eseu", ci un monolog. Am depasit
limita celor 80 de randuri. Asa a aparut Orgasmul.
O femeie tine in mana o oglinda si se fardeaza. N-am sa trag pe nimeni
de maneca sa-i spun ca femeia asta e teatrul. Problema ei e ca sotul nu
mai are apetit sexual. Si iarasi, n-am sa bag nimanui degetele in ochi
sa-i arat ca barbatul e societatea. Femeia se da peste cap sa-si scoata
barbatul din apatie. Recunosc ca m-am intrebat mereu daca femeile se
fardeaza mai curand pentru ceilalti decat pentru ele insele sau
viceversa. La fel m-am intrebat si in privinta teatrului. Dar, vorba
personajului din monolog: "Nu-i nevoie sa te fardezi ca sa te
masturbezi". Povestea dialogului intre surzi e fumata, la fel si
constatarea ca suntem bolnavi, ce m-a incitat insa e preocuparea
ingrijorata pentru binele vag al omenirii, teatrului si speciilor de
animale pe cale de disparitie. Despre bolile societatii ni se vorbeste
de multa vreme, dar obisnuim sa ignoram doua indicii clare privind
sanatatea ei: se masturbeaza si are pofta de mancare. Si totusi, nimic
nu poate sta in calea dorintei noastre de propasire, mai ales ca traim
intr-o lume care face eforturi colosale sa rezolve probleme gresit puse
si fara solutie. Daca omul e bolnav - trebuie internat. Mai greu e cu
societatea. Sau poate cu teatrul."

Ei, "vizionare" placuta!

Mircea Tuglea