bogdan suceava on Sat, 12 Mar 2005 08:10:43 +0100 (CET)

[Nettime-ro] imagini folosite fara permisiune

In legatura cu folosirea de catre TVR in cadrul
emisiunii 'Idei in libertate' a unui set de imagini cu
Constantin Noica realizate de Dinu Lazar in anii
optzeci, autorul imaginilor a facut cateva precizari
la:
http://www.cafeneaua.com/node/view/535
Reproducem pasajul de pe sit.
B. Suceava

Ce legatura este intre Patapievici, TVR si hotie?
#39201, de Dinu Lazar la Sat, 12/03/2005 - 01:14

Pai momentan e o legatura foarte mare.

Am vazut la tevereu ( http://www.tvr.ro/webcast) in
emisiunea Idei in Libertate, de Joi: 10-03-2005, un
generic realizat cu imagini facute de mine - portrete
cu domnul Noica.
Cum nu-mi amintesc sa imi fi dat acordul sa fie
folosite aceste imagini la tembeliziunea romana, cum
nu cred ca ele sunt folclor sau creatie populara, nu
pot decit sa stau si sa injur in gind si sa ma gindesc
ca la noi legea drepturilor de autor e un rahat si
fotografu` un nimic facut de natura tocmai sa aiba
oamenii de cultura si directorii de institute
culturale si televiziunile de stat de unde sa fure in
voie ca sa-si faca treaba.
Pentru mine nu exista scuze la asa ceva si asa cum
unu` care fura portofele in tramvai face bulau daca e
prins tot asa cineva care foloseste imagini fara
acordul autorului e conform legii un borfash care ar
trebui sa mearga singur la zdup, mai ales daca e om de
cultura.
Legea e cit se poate de simpla:
===========
Art. 10. - Autorul unei opere are urmatoarele drepturi
morale:
a) dreptul de a decide daca, in ce mod si cand va fi
adusa opera la cunostinta publica;
b) dreptul de a pretinde recunoasterea calitatii de
autor al operei;

Art. 12. - Autorul unei opere are dreptul patrimonial
exclusiv de a decide daca, in ce mod si cand va fi
utilizata sau exploatata opera sa, inclusiv de a
consimti la utilizarea operei de catre altii.

Art. 140. - Constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la o luna la 2 ani, daca nu constituie o
infractiune mai grava, fapta persoanei care, fara a
avea autorizarea sau, dupa caz, consimtamantul
titularului drepturilor recunoscute prin prezenta
lege:

a) aduce o opera la cunostinta publica;

Art. 142. - Constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 3 luni la 3 ani , daca nu constituie
o infractiune mai grava, fapta persoanei care, fara a
avea consimtamantul titularului drepturilor
recunoscute prin prezenta lege:

a) reproduce integral sau partial o opera;
d) expune public o opera de arta fotografica

Problema mea e simpla; vreau ca cel care a folosit
imaginile mele sa intre la bulau si nu vad nici o cale
amiabila de a rezolva ceva aici.

Dinu Lazar