vladimir bulat on Sat, 25 Jun 2005 09:49:59 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Fidel Castro, idol pentru intelectualii spanioli

Dupa 1990 o serie de intelectuali basarabeni [Leonida Lari, Grigore Vieru,
Ion Ungureanu, Aura Christi s.a. ]au incercat sa se integreze in spatiul
cultural romanesc, si nu numai prin opera lor, ci si prin mutarea efectiva
de la Chisinau la Bucuresti. Aproape toti [nu vreau totusi sa dau verdicte
definitive, caci exista tinerii care nu se inscriu in schema respectiva!]au
nimerit in "gratiile" si sub "protectia" nationalistilor si
ultra-nationalistilor locali: Adrian Paunescu, CVTudor...Sau pur si simplu
s-au pierdut in fumul anonimatului.

Gindul acesta mi-a fost inspirat, si care merita o analiza mai aplicata, de
lectura textului de mai jos, care merita cred o atentie speciala.

vladimir bulat

SURSA:

http://www.averea.ro/display.php?data=2005-06-25&id=2746

Ignacio Vidal-Folch, scriitor si publicist spaniol, a criticat intr-o
conferinta desfasurata la Institutul Cervantes intelectualitatea europeana
de stanga. Relatiile lui Vidal-Folch cu Romania reprezinta ceva mai mult
decat o simpla vizita exotica intr-o tara din fostul bloc comunist. El este
unul dintre putinii scriitori straini care au vazut in Romania o sursa de
inspiratie. "Ma aflam la Bucuresti in decembrie 1989 si am urmarit de la un
capat la altul procesul revolutionar care a culminat cu impuscarea lui
Ceausescu. Primele ore ale razmeritei le-am petrecut in Hotelul
Intercontinental: au fost momente de mare confuzie si m-am speriat. Tututor
jurnalistilor care ne adaposteam in hotel situatia ne parea ca nespus de
literara: parea buna doar ca sursa de inspiratie pentru roman", povesteste
Vidal. Romanul sau despre Romania este tradus in limba romana de Ileana
Scipione si apare in 2000, la Editura Univers, cu titlul "Si a fost anul
lambadei". Acum, se afla la Bucuresti pentru a scrie niste reportaje pentru
cotidianul spaniol "El Pais". Profitand de prezenta sa aici, Institutul
Cervantes din Bucuresti a organizat joi, 23 iunie, o intalnire cu
Vidal-Folch.

Acesta a criticat aspru intelectualitatea spaniola (dar si europeana), care
se lasa ispitita de ideologia de stanga. Cea mai recenta carte a sa,
"Turistas del ideal" ("Turisti ai idealului"), a rupt un tabu cultural,
intelectual, istoric: "intangibilitatea intelectualilor de stanga, care au
legatura cu Partidul Comunist, cu idealurile social-democratiei, care, atat
in Spania, cat si in restul Europei, opereaza cu filistinismul, spune
Vidal-Folch. In loc sa incerce sa faca putina lumina asupra unor aspecte
intunecate ale sufletului omenesc si ale societatii, ei aduleaza
sentimentele si idealurile majoritatii. Maniera in care o fac are
consecinte negative asupra societatii". Vidal-Folch a criticat atitudinea
intelectualilor care sustin cauzele Tarii Bascilor si ale Cubei. "Multi
dintre prietenii mei, artisti si scriitori, sunt cubanezi. Au fost nevoiti
sa fuga dintr-o tara unde li se interzicea sa spuna ce gandesc si au ajuns
in Europa. Surpriza a fost sa fie primiti cu mare simpatie de intelectualii
europeni, care aveau grija sa le vorbeasca si despre cat de mult il
simpatizeaza ei pe Fidel Castro". In acest context, Vidal-Folch a adus in
discutie cazul scriitorului de origine cubaneza Guillermo Cabrera Infante,
care a primit Premiul Cervantes in 1997 si a murit in luna februarie a
acestui an. Acesta a fost omagiat in Spania, iar ceremonia a fost prezidata
de directoarea Bibliotecii Nationale Spaniole, persoana cunoscuta pentru ca
semnase o serie de manifeste de sprijin pentru Fidel Castro. La fel de bine
cum se stia cat suferise Infante din cauza regimului castrist. "Aceste
filistenisme ajung sa iti provoace un ras isteric sau adevarate crize de
furie. In ultimul meu roman, am incercat sa scap de furie, alegand rasul".

Vidal-Folch este constient de popularitatea de care se bucura Partidul
Comunist in Spania.

"Ma intreb de unde vine simpatia fata de regimul din Cuba: din ignoranta,
stupiditate sau din rautate? Nu stiu in care cutiuta din astea trei as
putea situa cazul acesta: un editor si o romanciera cunoscuti in Spania au
mers in Cuba, la o dezbatere internationala. Aici si-au aratat parerea de
rau ca in Spania nu exista o asa libertate cum este sub regimul lui
Castro". Romanciera, careia Vidal-Folch a refuzat sa-i dea numele, s-ar fi
plans ca in Spania nu poate sa traiasca doar din scris, asa ca e nevoita sa
scrie si scenarii de film si de aceea lucrurile ar merge atat de rau in
Spania. Vidal-Folch este constient de popularitatea de care continua sa se
bucure Partidul Comunist in Spania. "E foarte greu sa scapi de toate
prostiile in care ai crezut in tinerete. Iti trebuie un exercitiu nemilos,
sa negi lucrurile in care crezi. E mult mai usor sa urmezi inertia
lucrurilor frumoase".

Printre altele, Vidal-Folch a vorbit si despre retragerea Spaniei din
razboiul din Irak, punand aceasta decizie pe seama lasitatii: "Spania a
intrat in razboi din decizia personala a presedintelui Guvernului si
impotriva vointei manifestate de majoritatea spaniolilor. Spania a pierdut
razboaiele sistematic si chiar cand a castigat, a facut-o cu mari pierderi.
Spania este cel mai putin eroic din toata Europa. Razboiul este cel mai rau
lucru care li se poate intampla spaniolilor. Nu a existat o alta solutie si
toata lumea a inteles situatia".

Elena Vladareanu