Horea Avram on Sat, 11 Feb 2006 09:42:48 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Un pensionar mainstream

Este cumva dezamagitor sa observi cum personaje vii de altadata se complac
acum stangaci in propriile clisee. Caci cam asta se intampla cu Erwin
Kessler mai nou, daca stau sa-l socotesc dupa ce scrie in ultima perioada.
Am citit articolele lui recente si nu mai inteleg nimic : unde e spiritul
cautator, racordat, deschis si novator de acu' 10 ani ? Descopar in textele
lui de azi locuri comune pe care el insusi le critica vehement pana nu
demult. S-a intamplat ceva ? Sau poate nu s-a intamplat nimic ci doar am
fost noi cei care ne-am inselat crezandu-l pe Erwin un mare aparator al
prospetimii. A ramas in schimb spiritul polemic si tonul acid (care trebuie
sa spun ca mi-au placut intotdeauna), insa toata constructia lui critica e
indrepatata, cred, intr-o directie gresita.

E vorba de critica sistematica pe care Erwin o aduce « noului val » din arta
romaneasca, o arta de cele mai multe ori situata in zona interferentelor cu
tehnologia. Fie ca e in toiul unei polemici (prost plasate, zic eu) cu MNAC,
fie ca scrie despre Ion Grigorescu (cel mai recent caz), Erwin nu pierde
ocazia sa infiereze cu manie grea tinerii (sau mai putin tinerii) artisti
care nu picteaza. Desi cred ca nu-i deloc fundamentata, pozitia asta nu
trebuie musai s-o impartasesc si eu, sau altii : fiecare cu crezul lui.

Problema e insa alta. Nu ma apucam sa scriu textul asta daca nu ajungeam
oarecum exasperat de obstinatia cu care Erwin aplica scolareste termeni ca
astazi arta alternativa ? Alternativa la ce ? E bazat pe statistica sau pe
criterii estetice ? Eu cred ca nici una nici alta nu-i mai legitimeaza
astazi (A.D. 2006) utilizarea. « Neo-avangarda » ? So '60s ! Ce mai inseamna
avangarda in anii '90, sau cu atat mai mult azi, ca sa i se poata aplica
particula « neo ». Ideea si conceptul de avangarda au cam murit, iar oameni
importanti au semnalat asta inca de acum vreo 20 de ani (cel mai explicit,
Rosalind Krauss in « The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist
zgarcenie si de fapt, nici el nu se simte prea bine. Eu cred ca nu mai poti
opera cu sabloane expirate, mai ales cand ele, uneori, pur si simplu nu mai
au aplicabilitate.

Dupa cum ziceam la inceput : sunt dezamagit sa observ neajunsuri de tipul
asta, mai ales cand sunt formulate raspicat si autoritar ca o urecheala la
adresa « tinerilor pensionari ai artei alternative » (in articolul despre
Ion Grigorescu).

Hmmm…, sa fie varsta aia?

(vezi : http://www.revista22.ro/)