Alin Cristea on Tue, 22 May 2007 20:55:11 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] no comment 21 - Made in Germany: Cosari

no comment 21 ? Made in Germany: Cosarii

  ?In fiecare an, primesc din Germania, in primele zile din ianuarie, o carte postala-calendar, cu un cosar. Pe cosar il cunosc. E un prieten. L-am intilnit la inceputul anilor '90, cu prilejul unei ?saptamini culturale? romanesti, tinuta intr-un tirgusor de linga München. Eram la o festivitate oficiala, cand a intrat in vorba cu mine o pereche de tineri pe care, in sinea mea, am inclus-o imediat in categoria studenti. Erau nu numai educati si imbracati cu gust, dar aveau si acea disponibilitate sufleteasca pe care, in genere, o au studentii occidentali. Din tot ce-am vorbit mi-am dat seama ca erau bine informati in toate domeniile, ca gindeau frumos si, mai ales, ca erau extrem de calzi si de omenosi. Se purtau ca niste rude dragute. El, cu mult umor si bun ca piinea calda, ea, de o receptivitate rara, cu o limba franceza bunicica si o engleza acceptabila. Nu mica mi-a fost mirarea cind, intrebindu-i cu ce se ocupa, am aflat ca el e Kaminfeger, cosar, iar ea casnica, si ca
 au trei copii. Credeam ca nu inteleg bine (in copilaria mea termenul era Kaminkehrer) si am cerut lamuriri suplimentare in legatura cu meseria in cauza. E omul ala pe care daca pui mina iti aduce noroc, m-a lamurit el. Am vorbit apoi, la ei acasa - o casa decenta - despre tot ce se poate: despre carti si despre mituri fondatoare, despre nazisti si despre comunisti, cu intrebari incomode si raspunsuri deschise, despre viata de familie si despre meserii, despre prieteni si despre Germania, si despre Romania. (Am martori ca nu exagerez: pe poeta Ioana Ieronim si pe istoricul Victor Neuman). Domnul si doamna cosar au inceput sa lucreze la calculator inaintea mea si pastram legatura si prin e-mail. Mi-au vizitat familia, la Brasov. Am aflat de la altii ca meseria asta e foarte respectata in Germania si concurenta e mare. Mai nou, pe cartea postala pe care o primesc de Anul Nou sint trei cosari: tatal si cei doi fii care, dupa examene la care se toceste serios, au izbutit sa
 pastreze traditia familiei. Uniformele lor nu sint la fel: tatal are doua rinduri de nasturi si un joben, juniorii, un singur rind de nasturi si niste tichii. Si, nu stiu de ce, desi am, intre nemti, prieteni si cunostinte din cele mai diverse medii, familia de cosari dintr-un tirgusor oarecare, a ramas pentru mine tabloul original al Germaniei de azi.?

  (Ioana Parvulescu, Romania literara, Nr. 15, 20 aprilie 2007)

  Reviste electronice

  revist@ ? grupaj din principalele reviste culturale. ?Revista lui Alin este un soi de memorie condensata a efemerului jurnalistic ? paginile aurii ale gesturilor noastre recente: esti in ea, deci existi!" (Alex. Leo Serban).

  cinem@ ? grupaj cu informatii si comentarii despre cele mai bune filme de pe posturile TV . ?In societatea de astazi care cunoaste o expansiune uriasa a vizualului in cele mai diverse si neasteptate forme, a invata sa privesti devine o necesitate practica.? (Mircea Vasilescu)

  no comment ? un anunt ciudat, o informatie care te buimaceste, o scena care te lasa gura-casca. ?Fiecare manipulat trebuie sa aiba cel putin un minut pe zi de ?No comment?, intr-o tara ca a noastra unde in fiecare tramvai de mult scrie clar: ?manipulantul nu sta de vorba cu pasagerii?.? (Radu Cosasu)

  Pentru abonament gratuit mentionati optiunile intr-un mesaj la alinpm@yahoo.com
  Pentru renuntare la abonament mentionati ?sfirsit? linga optiuni

  Cele trei newslettere saptaminale se afiseaza pe site-ul de puzzle cultural www.thymos.ro

  ?Trei portaluri culturale de frecventat: Thymos: puzzle cultural, Romania culturala si LiterNet.ro?

  (http://doro.weblog.ro/2006-8-1.html)