Leo Lake on Tue, 26 Jun 2001 09:35:00 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] LL 12 : Hinder en vrijheid

Op 24-6-2001, 20:13:25, schreef "Mat Huppertz" <mathz@xs4all.nl> over het
thema Re: [Nettime-nl] LL 12 : Hinder en vrijheid:

Bedankt voor je leuke reactie. Geeft me alle aanleiding nog eens flink te
kankeren.

> ... en dus zal die grondwet er wel nooit komen of het wordt een
> nieuw armzalig wetje. Blijven we niet veel te veel aandacht
> schenken aan de huidige politiek? Hoeveel "vrijheid van
> meningsuiting" is er de laatste jaren niet besteed aan de
> veranderingen die de politiek moet ondergaan.

> Geen grondwet, maar daden.

Beide moet.

> Ester Dyson geeft in haar boek "Release 2.0" een aardige aanzet
> om de afzender te laten betalen voor het verstrekken van
> informatie. Alle informatie wordt gelabeld en aan de hand
> daarvan bepaal ik zelf welke informatie ik gratis wil ontvangen,
> welke ik niet wil ontvangen en welke afzender er moet betalen.

Dat werkt maar een heel klein beetje. En dan alleen nog wanneer die
'onderhandelingen' over meta-informatie automatisch plaatsvinden. Maar
dat veronderstelt dat het opzetten van zo'n systeem transparant is, dat
iedereen dus precies weet wat hij doet. Een belangrijk kenmerk van
informatie is dat je dat pas weet nadat je het 'genoten' hebt. Tagging
van informatie is geen oplossing: eerder de natte droom van demente
bibliothecaris. Ik kan me nog onderzoekingen herinneren over tagging van
e-mails, lang geleden, om informatie-overload bij managers te voorkomen.
Lachen hoor, sommigen hebben het onderzoek nog gedaan ook. Werkt
natuurlijk niet.

Je ziet hetzelfde bij al die systemen voor micro-payments. Of de
gebruiker moet bij elke informatie-opname iets moet regelen in de
betalingsfeer of ze moeten een systeem opzetten waarbij die
onderhandelingen van te voren plaatsvinden. Alweer tagging, dus.
Gebruikers moeten daar gewoon niets van hebben. De bestaande
Micro-payment systemen doen het dan ook niet zo goed.

Betaalsystemen en grondwetten hebben overigens zeer veel met elkaar te
maken, in cyberspace. Misschien is er zelfs geen verschil.

> Of wordt het toch: geen woorden, maar daden. Scheelt een hoop
> informatie.

> Wat voor een soort organisatie gaat dit soort problemen
> oplossen? Een commercieel bedrijf zie ik het niet zo snel doen.
> Misschien de "politieke"partij van de toekomst?

Welnee, gewoon een aantal gebruikers die een systeem opzetten zonder
tagging waarbij voor hinder betaald wordt. Met een beetje fantasie is
daar wel iets op te verzinnen. Ik geloof trouwens dat er hier en daar al
aan gewerkt wordt, maar ik ben vergeten waar ik het gelezen heb. Zoek het
later wel op, maar eerst een maand of meer naar Toscane (be jealous!!).

Daden en woorden.

L.
E. lake@lake.nl
W. http://www.lake.nl