ReindeR Rustema on Mon, 16 Jul 2001 10:00:47 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Nlse media over acties Goteborg

Mijn verzoek is gehonoreerd en ik heb vandaag het eerste dagblad stuk
gesignaleerd met achtergronden van de actievoerders tegen de
globalisering. In Volkskrant, NRC en Het Parool heb ik nog niets
gelezen (weekbladen lees ik niet)  maar vandaag in Trouw op de
voorpagina van de bijlage 'de Verdieping' drie correspondenten:

>Tienduizenden autonomen, intellectuelen, vakbondsleden,
>milieuactivisten en feministes maken zich op voor de reis naar
>Genua, waar donderdag de G8-top van de rijkste industrielanden
>begint.
(...)
>Wie zijn die actievoerders eigenlijk, die van top naar top 'hoppen'?
>En wat willen ze? Portretten uit Berlijn, Brussel en Amsterdam.

De correspondent uit Berlijn brengt een verhelderend inzicht:
Er is een milde stroming die de financiële wereld kritiseren. Een
tweede stroming wijst het "neo-liberalisme in zijn geheel" af en tot
slot is er nog een "meer principiële stroning die de kapitalistische
maatschappij wil kritiseren". De radicaalste zijn de antifa (van
anti-fascisme). Eigenlijk strijden de autonome antifa tegen
extreem-rechts. Maar ze vinden het logisch om ook het kapitalisme aan
te vallen, waarbij ze zich beroepen op een overlevenden van
Buchenwald spreuk: "het fascisme wortelt in het kapitalisme."

Mooi genuanceerd onderscheid met het hele spectrum van zinnige
critici tot gevaarlijke debiele gekken.

Die correspondent uit Brussel doet zijn cliché stand-uppertje over
gewelddadige actievoerders en dat eeuwige gezeik over het
democratische tekort van Brussel e.d. Hij heeft het ook over
'ideologische hooligans'.

De Amsterdamse correspondent heeft uitvoerig gesproken met iemand uit
de vrouwenbeweging die zich louter beperkt tot 'de kwaliteit van de
arbeid voor vrouwen' die het eerst de dupe worden van globalisering.
Hun onbetaalde arbeid wordt belangrijker als de publieke diensten
afbrokkelen namelijk terwijl ze in de derde wereld ook nog eens het
slechtst af zijn. Mm, tja.

Dit soort stukken zijn een eind in de goede richting. Ik kan me
voorstellen dat er nog talloze portretjes zoals die met het
vrouwenbeweging perspectief te maken zijn. Ik ben benieuwd of dat
gaat gebeuren of dat alle aandacht zal gaan naar de stenengooiers.

Ik heb al wel begrepen dat journalisten nu in grote getalen afreizen
naar Genua. Als er nou geen geweld is zullen ze wel een praatje gaan
aanknoppen met die jongelui die daar rondhangen. Dat zal veel
leesbaars opleveren. Maar gezien de gewelddadige voornemens die ook
uit deze stukjes naar voren komen zie ik het somber in. We gaan weer
aapjes kijken die met stenen gooien denk ik.

ReindeR

PS. Ik heb deze nog gekregen vorige week en niet hier zien verschijnen.