Marcel van Kerkvoorde on Sat, 5 Jun 2004 13:44:42 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Love from Amsterdam

'Love from Amsterdam'

De kunstenaars Serge Verheugen en Marcel van Kerkvoorde laten in de
tentoonstelling 'Love from Amsterdam" hun licht schijnen over het
integratiedebat.

De tentoonstelling vindt van 6 juni- 27 juni 2004 plaats bij Stichting
Outline te Amsterdam.

De Dapperbuurt in Amsterdam Oost biedt behalve aan Stichting Outline ook aan
een rijkgeschakeerde groep allochtonen en autochtonen een woonplaats. Wie
zijn zij? Hoe treffen zij elkaar? Hoe geven zij de buurt vorm?
Een fotosafari, waarin een inventarisatie van de winkels in de buurt werd
gemaakt, vormde de opmaat voor deze tentoonstelling.
Hierin dragen twee kunstenaars hun steentje bij aan het integratiedebat. Ze
laten hun licht schijnen over grote en kleine menselijke activiteiten en
onderzoeken of het scherpe contrast tussen globalisering en de behoefte aan
een thuis tot veel sociale spanningen leidt.

'Love from Amsterdam', Serge Verheugen en Marcel van Kerkvoorde,
tentoonstelling, 6 juni-27 juni 2004
opening 5 juni 2004, 17.00 uur door Antoinette Tanja, Wethouder voor
Staddeel Oost-Watergraafsmeer.
Stichting Outline, Oetewalerstraat 73, (achter het deelraadsgebouw Oost),
1093 MD, Amsterdam,
020-6931389,
info@outlineamsterdam.nl
www.outlineamsterdam.nl
open woe t/m zo van 13-17 uur

extra activiteit: Lezing door Ralf Bodelier, discussie en performance(zie
bijlage)
Donderdagavond 10 juni om 20.00 uur.

De tentoonstelling mede is mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van
stadsdeel Oost-Watergraafsmeer en
Het Buurtbeheercomité Dapperbuurt.

meer informatie:
www.outlineamsterdam.nl
www.kerkvoorde.demon.nl

 bijlage: informatie over de kunstenaars en de lezing

"ŠIS A SHOP LOVER" Winkelinterieurs in de Dapperbuurt. Tekeningen; Serge
Verheugen

Het integratiebeleid is mislukt. Dat moeten we althans geloven. Ik woon meer
dan 20 jaar in Amsterdam Oost en van enorme etnische spanningen heb ik nooit
veel gemerkt. Ik heb veel meer het idee dat de gewraakte integratie helemaal
niet zo'n punt is. Misschien is niet iedereen volledig geassimileerd, maar
is dat nu werkelijk een ramp? Is dat überhaupt wel wenselijk? Ik ben blij
met Turkse slagers, Surinaamse hair-extensionisten, Indiase waarzeggers en
Marokkaanse voetballers. Ik kan bij ze kopen wat ik lekker vind, zij kunnen
duidelijk maken wat het kost, en net als homo's, koorballen, boeren,
politici, criminelen en ouden van dagen -ook niet allemaal even
geïntegreerd- behoren ze tot mijn vrienden- en kennissenkring.
Maar wie ben ik. Ik zal er wel te weinig van weten. Laat ik daarom de
handschoen oppakken en proberen een steentje bij te dragen.
Ik ben echter geen sociaal werker maar een kunstenaar. Mijn aandacht gaat
dan ook uit naar het culturele leven. Dit is tussen de diverse
bevolkingsgroepen zeker nogal gescheiden. Ik wil daarom verschillende
nationaliteiten kennis laten maken met elkaar en met kunst. Sterker nog, ik
wil zorgen dat ze allemaal kunst in huis krijgen. En sociaal begaan
kunstenaar als ik ben, gééf ik ze die kunstŠ
In ruil voor een schaal eten uit hun moederland, die ze meenemen naar de
opening.

LOVE FROM AMSTERDAM Geënsceneerde schildering bestaande uit tekeningen,
schilderijen en objecten; Marcel van Kerkvoorde.

Tijdens onze fotosafari dacht ik in deze buurt vooral de behoefte om een
thuis te creëren, te zien. Men wil zich best met de omgeving verbinden.
Vanuit een eigen perspectief, want kan men anders?
Tegelijkertijd zie ik de buitenwereld op de buurt inbeuken. De media en de
politiek stellen vragen, zetten kanttekeningen en beïnvloeden de publieke
opinie.

De vraag die ik mij in mijn werk stel is hoe de verhouding is tussen mijn
intimiteit en de buitenwereld. In de kern van het werk verbeeld ik mijn
liefde en intimiteit. Beelden uit mijn privé-leven zet ik tegenover beelden
en teksten die verwijzen naar het bombardement dat de media, mijn omgeving
en 'de wereld' over mij uitstort. In het werk wil ik mijn associaties en
intimiteit laten contrasteren met de buitenwereld.

Lezing door Ralf Bodelier en discussie.
Donderdagavond 10 juni om 20.00 uur.

(vanaf 19.30 uur inloop met drank en spijs; een kleine eigen bijdrage wordt
gevraagd; reserveren uiterlijk t/m 9 juni is noodzakelijk op 020-693 1389 of
info@outlineamsterdam.nl). met na afloop de performance Songliner

In een buitengewoon lezenswaardig artikel 'het laboratorium van Europa'
beschrijft journalist Ralf Bodelier het scherpe contrast tussen
globalisering en de behoefte aan een thuis. De behoefte om een afgezonderde
gemeenschap te vormen, waarin iedereen dezelfde taal spreekt, wordt gefnuikt
door de globalisering.

uit: Filosofiemagazine, 'Het laboratorium van Europa', filosofiemagazine
2003, dec/jan

Dit artikel is in de voorbereiding op de tentoonstelling van belang geweest
en heeft het gesprek tussen Serge Verheugen en Marcel van Kerkvoorde
aangezwengeld. In de lezing zal Ralf Bodelier het artikel in de context van
de globalisering plaatsen. Aansluitend zal er een discussie plaats vinden
met de kunstenaars en het publiek. Daarin zal de thematiek en de inhoud van
de tentoonstelling in relatie tot de lezing aan de orde komen.

Ralf Bodelier (Vaals, 1961) volgde een lerarenopleiding geschiedenis en
studeerde theologie aan de Universiteit van Tilburg en schrijft onder meer
voor De Volkskrant, Filosofie Magazine, Vrij Nederland, Intermediair, en
Binnenlands Bestuur. Fragmenten uit zijn roman Atheïst in Afrika verschenen
op de Achterpagina van NRC Handelsblad. Bovendien is hij redacteur van Civis
Mundi, tijdschrift voor politieke filosofie en cultuur.

Songliner, Performance/audiovisual expedition.
Een project van M.A.P.; Mobility Arts Projects

Bastiaan Arler, Eléna Nemkova en Jörg Piringer.

De performance is een uitvloeisel van een onderzoek naar de mobiele
residence of gastatelier. De globalisering leidt tot een kunstenaar die van
residence naar residence reist.  Deze reizende kunstenaars tonen in een
performance beelden en geluiden uit Engeland, Frankrijk en Nederland die in
een geluid- en beeldinstallatie worden verwerkt. De indrukken die de drie
kunstenaars opdoen verwerken ze in taal en plaats. Er is een inleiding op de
performance.