ravage on Sat, 15 Jan 2011 21:57:32 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Laroes Gate

Laroes Gate

"Hans, hé Hans! Wakker worden man!"
"Ehhhh, ja, wat is er Gelauff?"
"Man, heb je het nog niet gehoord dan? Zit je soms weer aan de whisky! Het is pas tien uur in de ochtend?!"
"Ach, het is vrijdag, dan mag het toch wel?"
"Moet je horen, vanmiddag om vier uur komt de NRC en?. en?. en?."
"Ja, wat nou en en!?"
"?.en RTL met de Nederlandse WikiLeaks cables!"

Voor even heerst er doodse stilte in het kantoor van Hans Laroes bij de staatsomroep. Dan breekt de pleuris uit, Laroes duikt half over z'n bureau heen en probeert Gelauff bij z'n strot te grijpen, wat niet echt lukt.

"Fock, fock, fock! Waarom kom je daar nu pas mee aan zetten man! Fock, fock! De WikiLeaks cables, bij RTLLLLLLL. Foooooooooock!!!" "Daar heb ik je toch al in december voor gewaarschuwd, die gasten zitten niet stil!", antwoordt de geschrokken adjunct die bijtijds de grijpgrage handen van zijn naar alcohol riekende hoofdredacteur heeft weten te ontwijken.
"Fock, fock, fock, fock, wat moeten we doen?"

Laroes ijsbeert als een gek door zijn kantoor, zijn handen afwisselend in z'n haar en in de lucht stekend.

"Hans, relax man, het is nog niet te laat!"
"Niet te laat, niet te laat! Dit kan écht niet, dat die gasten van RTL er met de scoop van door gaan. Ons budget komt ermee in gevaar, de kijkers lopen over naar de concurrent!?."

Laroes kijkt of hij water ziet branden, wederom doodse stilte.

"Wat heeft Teletekst?" Hij duikt achter zijn tv-scherm op het bureau. "Ah, goed zo, marginaal aangekondigd, zo mag ik het graag zien!"
"Ja, maar Hans, we kunnen het niet negeren, dit móet in het Journaal!"
"Nee, nee en nog eens nee, klein houden man, klein houden! Onze kijkers zouden er niets van begrijpen, dat het beste nieuwsprogramma van Nederland weer eens de tweede viool speelt. Terwijl we woensdag al vreselijk afgingen door Nicooltje te situeren in de straten van Kasserine in Tunesië terwijl zij in Egypte verbleef. Fock, fock!"
"Hans, luister nou, ik heb een plan!"
"Vertel!"
"We doen het als volgt. Een uur voordat de NRC en RTL de cables presenteren, melden wij in het Journaal, op Teletekst etc dat óók de NOS de cables in bezit heeft?."
"? wat? maar die hebben we helemaal niet gek!"
"Weet ik wel, maar we doen alsof! Kijk, we melden dat jij van de week, laten we zeggen dinsdag, Assenge in Engeland hebt ontmoet en van hem de Nederlandse cables op een stikkie mee hebt gekregen?"
"Een stikkie? Wacht?."

Laroes rukt zijn bureauladen open om na een minuut of drie verheugd zijn vondst te kunnen tonen.

"Hier, ik heb er een, hij glimt ook mooi, zullen we deze gebruiken?"
"Prima joh, doen we."
"Tof, maarre, we hebben helemaal geen cables, we hebben helemaal niets, niets, nieeeets!" "Dat maakt niet uit, RTL heeft ze toch? Luister, we maken doodgewoon gebruik van de documenten die RTL online heeft staan, zetten ze op onze eigen site en stellen op basis daarvan berichten samen."
"Geweldig, geweldig! Dat ik daar nou niet zelf op gekomen ben."
"We moeten het wel een beetje aankleden. RTL heeft een repo gemaakt van het bezoek van hun redacteuren aan de Aftenpost in Noorwegen. Wel, wij zetten daar tegenover een zelf gemaakt interview met jou hier op de redactie, waarin je toelicht hoe jouw ontmoeting met Assenge is verlopen. We dikken het wat aan, maken het lekker spannend? en wees gerust, ik stel jou de vragen."
"Geweldig, kom ik ook weer eens in beeld, leuk!"
"Ja, en bij het Journaal pleuren we wat pakken kopieerpapier op een hoop en zeggen dan dat dit de cables zijn."
"Marcel, je bent een topper!"

http://www.ravagedigitaal.org/2011/toestand1/toestand.php