A.Andreas on Mon, 17 Jan 2011 20:55:24 +0100 (CET)

[Nettime-nl] La bataille entre le pouvoir cynique et l'idÃalisme politique de la jeunesse, le combat de l'amour et de la raison...(wasRe: Van Sidi Bouzid tot Bab-el-Oued ...)

Hi Ad

Ooit gehoord van 'Recuperatie'?

Zie 'Guy Debord - La Societe du Spectacle'

Het fenomeen dat 'alle' oppositionele krachten
vroeg of laat door de 'machthebbers' ter hunner
voordeel aangewend worden

Dit berust op een soort van natuurlijke flexibiliteit
inherent aan de structuur vd 'macht' - lees politiek

Zolang naiviteit en goedgelovigheid worden
gecultiveerd zal de 'politiek' aan invloed winnen

Het failliet van de romantische ideologieen
in de 20 eeuw is een van de weinige positieve
ontwikkelingen die de vorige eeuw heeft opgeleverd

Om nu te gaan roepen dat democratie
de oplossing is voor een onderdrukt volk
is een simplistische voorstelling en getuigd
van weinig realiteitszin

Immers het werkelijke kwaad ligt nog steeds
in de onuitputtelijke wegen die mensen er toe
aanzet zichzelf en de zijnen te verrijken ten
koste van de ander

Dit heet Neo Liberalisme en wordt bijna in
elke 'democratische' staat als vanzelfsprekend
en juist ervaren

Het quasi argument van het veilig op de
driezitsbank vervaardigde commentaar
riekt naar een bedenkelijk soort 'intellectuelenhaat'
waarvan we in een recent verleden de
kwalijke gevolgen hebben gezien en ondergaan en
nu ook in Nederland weer de kop opsteekt

"De revolutie eet haar eigen kinderen op"

Deze kanabalistische neiging is inderdaad
op feitelijkheden gebaseerd als je bereid bent
om de geschiedenis te willen interpreteren

Mijn kritiek is dan ook bedoeld als een blijk
van oprechte betrokkenheid en niet als cynisch
commentaar, wat niet wegneemt dat cynisme
een natuurlijk wapen van de mondige mens is

"Politics is the Architecture of Death"

NB Wij zitten al jaren op een afdankertje vd buren
 (een tweezitsbank die wij met zijn vieren moeten delen)

Andreas Maria Jacobs

w: http://www.nictoglobe.com
w: http://burgerwaanzin.nl