Geert Lovink on Thu, 21 Jan 1999 17:06:12 +0100 (CET)

Re: nettime-nl: wat gebeurt er toch op deze lijst?

Beste NL-Nettimers,

> Dit staat toch steeds onder elk bericht in nettime:
> <nettime-nl> is een gesloten en gemodereerde mailinglist
> * over net-kritiek.

dat staat er alleen om iedereen af te schrikken :)
nu is de lijst nog open, straks wellicht niet meer.
dat ligt er wat mij betreft vooral aan of het spammen aanhoudt.

hier moet wel bij vermeld worden dat er een hele lichting
nieuwe abonnees bij is gekomen, die wellicht niet weten wat
er van hen verwacht wordt, en wat wel en niet kan...

> In mijn visie dus bedoel om de ontwikkelingen op het net te bespreken.

Ja, maar dat kan twee kanten opgaan:

1. De maatschappelijke context van zo'n netkritiek aangeven, d.m.v.
aankondigingen, verwijzingen naar publikaties, debatten, festivals
2. En het plaatsen van Internet in een breder kader van zowel de media
als de algemene ontwikkelingen

> Ik contateer echter dat het steeds meer een medium aan het worden is om je
> persberichten in te publiceren over de meest uiteenlopende culturele en
> maatschappelijke manifestaties. Ook leuk.
> Maar kunnen we dat misschien ook nog scheiden?

nettime-l, de internationale lijst heeft een announcer, die elke vrijdag
verschijnt, plus recentelijk ook een aparte lijst waarop je je kan
subscriben, mocht je ze onmiddelijk willen krijgen.
Ik denk inderdaad dat er behoefte is aan zo'n rare mengeling van techniek,
politiek, media en cultuur.
Maar dat ontslaat ons er natuurlijk niet van de 'netkritiek' in de enge
zin van het woord ook verder te ontwikkelen.
Na bijna twee jaar een redelijk rustig bestaan te hebben geleid, is
nettime-nl nu eindelijk goed op gang gekomen. Ik denk ook dat het nu
de tijd is om gezamelijk de richting (en beperking) van de lijst te
bepalen.
Ik stel voor een eerste bijeenkomst te houden van nettime-nl, in De Waag,
Nieuwmarkt 4, Amsterdam. Datum: 19 februari 1999, 20.30 uur.
Thema: Netkritiek in Nederland (en de toekomst van nettime-nl).
Forum met diskussie, drank en dans.

ciao, geert

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder