Bogdan Suceava on Fri, 18 Aug 2006 16:19:07 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-ro] PATAPIEVICI, UN PLACEBO GDS

--- contact@altermedia.ro wrote:
[...]
> Sorin Adam Matei ne demonstreaza punct cu punct producerea personalitatii
> patapievicene in eprubeta Grupului de Dialog Social, lansarea ei pe piata
> culturala romana printr-o intensa si sustinuta reclama literara in
> revistele capitalei dambovitene.

[...]
> CORNELIU FLOREA, IUNIE 2006, WINNIPEG - CANADA

Domnule Corneliu Florea,

Nu as indrazni sa abordez chestiuni culturale atat de spectaculoase fara a aminti aici
cateva referinte, asa cum este volumul 'Scrisori catre Liviu', de Dan Petrescu, aflat
la LiterNet la
http://editura.liternet.ro/carte.php?carte=149
De fapt, am putea mentiona aici din Scrisoarea a sasea, un mic pasaj in care se scrie, citand
autorul dumneavoastra favorit,
ca: "tocmai aici e problema: nu avem piata de idei, intre altele si fiindca, spune Patapievici,
intelectualul nostru sta sub tirania culturii generale, care inseamna pospai prin toate domeniile,
iar nu specializare propriu-zisa, serioasa si responsabila, precum in Occident. Ai remarcat tu
oare cu cita nonsalanta trece amicul Pata peste o recomandare pascaliana care ne indemna sa stim
cite putin din toate caci, oricum, tot nu vom putea sti totul vreodata? Fireste, cultura noastr?
generala le produce uimire occidentalilor si ?ine de idealul vetust al enciclopedismului care, la
intervale mari, se intimpl? sa mai fie atins totusi de catre cineva, in mod autentic, in vreme ce
specializarea lor, eficienta, desigur, evoca diviziunea muncii dintr-un furnicar, iar pe mine ma
face sa-mi reprezint individul specializat ca pe un organism atrofiat, cu excep?ia unui singur
madular, hipertrofiat acesta Ð cum ar veni, spre exemplu, un pitic cu o mina uriasa, inzestrata cu
o multime de degete..."

Imaginea e interesanta, fireste, mai cu seama daca mana cu multe degete are undeva la indemana si
o stamplina
legata cu o sfoara subtire de una dintre toartele bugetului.

O lucrare recenta, semnata de Adrian Gavrilescu si intitulata 'Noii precupeti, intelectualii
publici din Romania de dupa 1989', a aparut la Editura Compania acum doua luni ne previne
ca e primejdios a se insista pe o traiectorie care nu e pe linie, astfel (la pg.245): "In
definitiv,
o angajare prea serioasa in conflicte risca sa fie, de la un punct incolo, contraproductiva.
Targul devine preferabil. Pe o asemenea piata intelectuala, mai bine precupet decat
victima a insistentei in a perpetua adversitati." Asa gandesc multi la ora aceasta cand,
preocupati de
lungimea celor trei ani care au mai ramas pana la venirea presedentiei dlui Corneliu Vadim Tudor
(sau
a presedentiei dlui Gigi Becali), capituleaza in bratele tentatiei de a contribui in plan cultural
la reusitele acestei minunate perioade creatoare, destinata sa ramana inaintea viitorimii
drept la fel de plina de surprize ca si domnia lui voda Caragea. Sau am putea aminti aici
cartea lui Ciprian Siulea, 'Retori, simulacre, imposturi: Cultura si ideologii in Romania',
Editura Compania, 2003. Cititorii viitorului, care nu vor avea acces la deliciile administrative
si politice de care avem ocazia sa ne amuzam noi, nu vor intelege de ce s-au enervat atat de mult
unii
autori si de ce atata lume s-a straduit, precum dumneavoastra, sa explice chestiuni de domeniul
evidentei. Bineinteles ca aveti dreptate. Asa, si?

Al dvs.,
B. Suceava