Francisco van Jole on 4 Sep 2000 12:44:10 -0000

Re: [Nettime-nl] francisco versus marie-jose in de kwestie kranten.com

At 12:34 02-09-2000 +0200, Marie-Jose Klaver wrote:

>Dat is onzin. Ik ben niet van mening veranderd. Ik bestempelde Linknews
>als jatwerk omdat ik dacht dat ze het nieuws van anderen in een eigen
>frame zetten. Die praktijk keur ik af. Ook vind het het niet in orde dat
>Linknews het nieuws van anderen als het ware verkoopt via Javaapplets. Dat
>is echt iets heel anders dan een of twee dagen linken naar koppen.

Ik zie het principiele verschil niet zo maar dat zal ongetwijfeld aan mij
liggen.

>Ik heb geen afkeer van PCM. Ik vond  PCM een uitstekende werkgever en doe
>nu graag zaken met het bedrijf als freelancer. Ik vind alleen dat ze in de
>zaak tegen kranten.com heel erg ongelijk hadden. (Ik heb Francisco al een
>keer uitgebreid gemaild dat ik niets tegen PCM heb.)
>Het is ook raar van PCM dat ze zeggen dat Kranten.com jat terwijl het
>bedrijf zelf jatte van freelancers door hun werk zonder toestemming en
>zonder behoorlijke vergoeding in commerciele databases plaatste. (In die
>zaak heeft de rechter PCM ongelijk gegeven.)

Dat is een inkoppertje: een uitstekende werkgever die zijn werknemers besteelt?

>PCM kan wel zeggen dat ze het 'deeplinken' niet wilden verbieden, maar dat
>wilden ze wel.

Het probleem met deze hele zaak is dat PCM niet goed duidelijk wist te
maken wat ze nou eigenlijk wilde.

Overigens stoort het me dat in deze zaak, en in internet-berichtgeving in
het algemeen, het begrip 'kwaliteit' nauwelijks een rol lijkt te spelen.
Alles lijkt beoordeeld te worden op grond van tamelijk technocratische
criteria. Of de 'leukheid' van de toepassing.

Een van de dingen die me verontrust is dat kranten.com en andere
marketing-achtige types die zich met inhoud willen bezig houden, denken dat
ze mensen kunnen vervangen door software. De resultaten zijn veelal
dramatisch, maar daar wordt amper aandacht aan besteed.

Kranten.com cum suis degradeert nieuws tot het niveau van beurskoersen en
weerberichten. Ik denk dat dat op de lange duur een slechte zaak is. Nieuws
is niet waardevrij, behalve in technocratische samenlevingen waar het
ontdaan is van iedere waarde.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.