M. Grootveld on 8 Sep 2000 11:05:17 -0000

[Nettime-nl] Re: Nettime.nl en moderatie

At 12:40 08-09-2000, peter wrote:

> ik vind het prettig om te weten wat en hoe. en
> uitgaande van de boodschap die onder elke mail staat

> vind ik dan toch vreemd als blijkt dat er toch gemodereerd blijkt
> te worden.

Technisch gezien is er geen sprake van moderatie, want dan zou ik alle mail
moeten keuren die naar de lijst gestuurd wordt en dat doe ik niet. In
principe klopt deze tag dus nog steeds.

> als mijn reactie dan vervolgens wordt gebagataliseerd

> als zijnde eigenlijk niet relevant, klopt er volgens mij iets niet.

Wat dan niet? Bovendien bagatelliseer ik je reactie niet, ik vraag je alleen
niet meteen van die grote woorden ('een gevaarlijke tendens') te gebruiken.

> want het is een ongemodereerde list of een gemodereerde. ik weet niet
> wanneer het modereren van nettime-nl is begonnen, of dat het altijd al
> een gemodereerde lijst is geweest, vind toch dat je als subscriber mag
> weten of een lijst gemodereerd wordt.

Even ter herinnering. Op 23 augustus jl. stuurde Michael van Eeden het
volgende bericht naar de lijst:

In overleg met Menno Grootveld heb ik de nettime-nl-lijst nu zo aangepast
dat alleen leden van de lijst erop kunnen posten. Dit zou de meeste spam
tegen moeten houden. Nadeel is dat mensen die posten vanaf een ander adres
dan waarmee ze op de nettime-lijst staan, ook uitgefilterd worden. De post
zal dan wel verschijnen, maar pas nadat Menno 'm goedgekeurd heeft. Dit
probleem is op te lossen door te zorgen dat je met exact hetzelfde adres op
deze lijst staat als waarmee je post.

Michael (technisch beheer nettime international holding inc.)

> het argument dat er gemodereerd moet worden omdat we anders overspoeld
> worden met onnodige rommel (wat is dat overigens onnodige rommel?) is
> bekend, maar als je je op een ongemodereerde lijst abonneneert weet je
> dat lijkt mij.

Er werd aan het begin van de zomer vrij veel geklaagd over spam op de lijst,
vandaar dat Michael en ik besloten hebben om bovenstaande maatregel in te
voeren. Als de abonnees van nettime.nl willendat die maatregel weer wordt
teruggedraaid, doen we dat natuurlijk meteen. Maar vooralsnog heb ik de
indruk dat de meeste abonnees het wel prettig vinden dat ze die troep (want
dat is onnodige rommel) niet meer krijgen.

Met vriendelijke groet,

Menno Grootveld