jo on 10 Dec 2000 15:20:25 -0000

Re: [Nettime-nl] Invloed van de virtuele wereld. Was: De ingeslapen magie van het merk

de parallel tussen containers en computers/netwerken is niet geheel onbesproken.
Zie hier een tekst van mij over containers die in mobiele kunstenaarskringen in vruchtbare bodem is gevallen:

Een kijkje in de container

Een container staat voor niets. Maar zo alomtegenwoordig de container is, zo miskend is dit factotum van de oude economie. Het duizend dingen doosje komt pas in beeld als het misgaat. En als container zijnde ben je daar niet blij mee. Je lijkt zo slechts het voertuig van ellende, al wat nut en baat heeft valt niet op. Verre van loos, is de container geladen met metaforen: een bloedeloze nomade zonder paspoort, de pakezel robot, de ideale gastarbeider, een toerist zonder klachten: hij blijft maar komen en gaan. De container circuleert als bloed, als geld, als goed en kwaad.

Een ongelukkige container staat ergens weg te roesten. Die neiging tot inertie komt goed overeen met de onverschilligheid waarmee zij evengoed bewogen als met rust gelaten wordt.

Echt uitgelaten is een container als hij zijn potentie kan uitleven: multi-purpose, alles opslaan, alles vervoeren en ontploffen als het zo uit komt. Dood en verderf zaaien én oogsten.

Je bent overal thuis: van Chili tot Dili. In kampongs en kampen, terminals en themaparken. Met een voorkeur voor transfer points en eindstations. Bij natuurrampen en ontruimingen. Op waste lands, campings en kunstenaarsdorpen. Mensvriendelijk een zeiltje boven de deur, als een tentluifel. Een houten vloertje erin. En dan een raam uitzagen. Voilá mobil home, kapperszaak, galerie. Stroom trekken, mobitelletje, een antenne. Linux, Mac of Raampjes booten: voilá cyberterminal, radiostation, spionagepost.

Of half vergrendeld vol vuurwerk in Enschede.

Of half theater in Wenen.

Of hele doodskist in Dover.

De container waart rond.

Roaming access.

Quintessens en grensgeval.

Spook ook.

Borderline case.

De draagbare logheid van het bestaan lossen.

Portable solutions bieden.

Liever een kijkdoos dan een zwarte doos.

Dat wil de container:

doorzichtig zijn.

Francisco van Jole wrote:

At 16:52 08-12-2000 +0100, Peter van der Pouw Kraan wrote:

>1) De netwerk-infrastructuur is een noodzakelijke voorwaarde geworden voor
>een groot deel van de produktie en distributie van goederen en diensten.
>2) Netwerk-infrastructuur heeft vormen van produktie en distributie van
>goederen en diensten mogelijk gemaakt die dat 'vroeger' niet waren.
>Willekeurig voorbeeld: nieuwe baggermethoden, alleen mogelijk door snel
>datatransport naar een server op de wal. Zie bv http://www.bouwspiegel.nl
>Ander willekeurig voorbeeld: reizen plannen en boeken.

Daar heb je gelijk in en ik deel je waarneming maar dan rek je je het
begrip 'virtuele wereld' op tot netwerk-infrastructuur. Zo zie ik dat zelf
niet want dan behoort de telefoon ook tot de virtuele wereld. Voor mij is
de 'virtuele wereld' het persoonlijk en maatschappelijk gedrag en verkeer
dat plaats vindt binnen de virtuele omgeving.

>Daarnaast is er een complexere samenhang. Zonder Internet zou er een veel
>minder grote markt voor computers en dus computertijdschriften zijn. Er is
>dus een verband tussen de hoeveelheid shareware die via tijdschriften wordt
>verspreid en de mate van vernetwerking.

Ja, internet en computers dat is een goed huwelijk. Maar niet
computer-gerelateerde 'goederen en diensten', zou daar een grote invloed op
uitgeoefend worden zoals De Kerckhove beweert? Je noemde het voorbeeld van
reizen. Zouden mensen nu anders reizen omdat ze de reizen kunnen boeken via
internet? Zijn de reizen zelf veranderd? Afgezien van een enkele expeditie
meen ik van niet.

>Het concept is van toepassing op alles dat digitaal is op te slaan.
>In dat verband: al gehoord van 3D-printers? Brengen laagje voor laagje van
>uithardend materiaal aan, zodat een voorwerp ontstaat. Je kunt zo
>bijvoorbeeld reserve-onderdelen e-mailen.

Ik heb gehoord van 3d-printers en er zelfs wel eens een gezien. Maar ik heb
niet het idee dat ze thans gangbaar zijn.

> [...]
>gaan. Je zou dan vooral moeten kijken naar productie- en
>distributiegoederen. Juist een containerschip wordt anders ontworpen omdat
>de logistiek door ICT de afgelopen decennia radicaal is veranderd.
>Maar zelfs van een plakje worst kan ik me dat voorstellen: de veranderde
>logistiek leidt immers tot andere beschikbaarheid van ingredienten. Ik
>griezel bij de gedachte  aan wat er wereldwijd beschikbaar zou kunnen zijn
>aan spul dat onherkenbaar tot worst kan worden vermalen.
>Colaflessen zullen nooit veranderen, hoeveel merkmagie er ook inslaapt :)

Containers zijn misschien wel een mooi voorbeeld. Het is een wereldwijd
netwerk dat vele malen meer invloed heeft op ons dagelijks leven dan
internet, alhoewel het slechts 15 jaar ouder is. Talloze keren per dag kom
je in aanraking met producten, of delen daarvan, die met een container zijn
vervoerd. Overigens zonder dat iemand er ooit iets over zegt. Of het moet
negatief zijn. Opvallend veel 'voorstanders' van internet in Nederland
bijvoorbeeld keren zich tegen zaken als de Betuwelijn of de Tweede
Maasvlakte. Maar dit laatste terzijde :-)

Dus... als het gaat om de netwerk-infrastructuur deel ik je mening. Maar De
Kerckhove, althans het persbericht, spreekt expliciet van cyberspace: "Hij
onderzoekt hierin het ontstaan van een digitale ruimte: cyberspace." En ik
kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat de invloed van
cyberspace op 'goederen en diensten in de reeele wereld' tamelijk
insignificant is. Misschien is dat zelfs wel de grote kracht er van.
Je noemde Linux. Dat is een goede uitzondering, maar wel een uitzondering.
En dan nog een die direct computer gerelateerd is.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.