Jos Horikx on 11 Dec 2000 11:29:53 -0000

Re: [Nettime-nl] Virus

At 11:46 11-12-00 +0100, Gerard Drosterij wrote o.a.:

> [...]

Om met het laatste te beginnen: deze firma, Microsoft, heeft
(vanzelfsprekend) een eigen webpagina. Waarom niet meteen
verwezen naar de waarschuwing zelf? Omdat we niet meer
naar de bronnen kijken tegenwoordig?

Als men *wel* even de moeite neemt om een en ander nader
te onderzoeken, bijvoorbeeld door het invoeren van de
zoekstring "wobbler" in het zoekgedeelte op de internetpagina
http://www.europe.datafellows.com/news/hoax.htm , dan kan
men het volgende lezen:

" new hoax message warning about Wobbler virus appeared in 1999.
This virus
does not exist. However, there is a joke program
called 'Joke.Win.Aloap'
that is detected by Solomon as 'Wobbling
Trojan'"

Men moet zich bij dit alles goed in het achterhoofd houden wat
de preciese aard van het internet is: het is een medium waar men
veel makkelijker dan in de gewone wereld met mensen in
contact kan komen, 20 mailtjes zijn veel sneller verstuurd dan
dat men 20 mensen opbelt. De andere kant van de medaille is
gelukkig dat het ook makkelijker is om aan bronvermelding te
doen. Als het om paniekberichten gaat wordt gevaar van het eerste
door de mogelijkheden van het tweede weer geneutraliseerd.

Hoe dan ook: als het bericht *waar* zou zijn dan had het er onge-
veer als volgt uitgezien (*voorbeeld*):

" Beste Jan/Jaap/Marie

Ik heb gehoord dat er een nieuw en gevaarlijk virus is, het
heet zus-en-zo. Technische details staan op:
http://www.security.nl/content.php3?page=reactie&id=1626

Met vriendelijke groet, Naam Afzender... "

>PhD student ICT and the Public Sphere
>Philosophy of the Information and Communication Technology
>Erasmus University Rotterdam

Tsss, daar zou men toch op de hoogte moeten zijn, toch? Hoe
dan ook, al studeerde je management of rechten of zo, zelfs dan
had je je bronnen toch wel kunnen controleren?

Met vriendelijke groet,

JH