R.J.Reekers on 5 Feb 2001 12:57:55 -0000

Re: [Nettime-nl] Nederland 3

L.S. et Aloha,

Oke, het buitenstellen van Buitenhof is slechts 1malig. Blij dat dat uit de
wereld is. Maar dat laat onverlet de opmerking van Brugmans en de achterliggende
gedachte van Han Speckens. En ja, de actiebereidheid  is wel degelijk groot.
Want het lijkt wel of ALLES tegenwoordig naar het grote midden opschuift. Of is
het misschien dat de meer uitgesproken gebieden eromheen nog gesegmenteerder
worden (internet en doelgroep-rtv) omdát ze juist zo uitgesproken (willen) zijn?

Hoedanook, dit mag in Den Haag niet het beeld oproepen dat de samenleving
blijkbaar zo in elkaar zit. Want heb je dat gevoel, dan worden al je
beslissingen (bij wetsontwerpen bijv.) ermee "besmet". Of  "gelardeerd" om het
wat neutraler te stellen. In stapjes gaat het, met telkens een iets gewijzigd
uitgangspunt. Hoe ik dat zo goed denk te weten? Omdat iedereen het weet. In
samenlevingen, in groepen, in teams, in individuen. Ik ben 35, "conformeren"
proberen te zien en te begrijpen/volgen, is mijn hobby geworden :o)

De actiebereidheid is er. Om de richtingbepalende middenmoot te laten zien: "He,
dit is er ook allemaal nog!" Niet zozeer dat ik een wereldverbeteraar ben, maar
het kan heel interessant zijn voor die verschillende buitengebieden.
De middenmoot zijn niet zozeer de mensen, alswel dat het meer een 'stroming' is.
Als we maar kansen zien, en ons mogelijkheden worden geboden, stappen we er even
uit voor dat deel van onze interesse. Zo'n individualist is den mensch ook wel.

Als "we" vinden dat alles een beetje teveel van hetzelfde wordt, moeten "we",
als optelsom van alle verschillende we'tjes die dat vinden, dat gezamenlijk
laten weten. Het liefst aan de mensen die wat ons probleem betreft de dienst
uitmaken. Van der Ploeg, omroep- en cultuurraden weet ik veel. Want ook zij zijn
bij een zo optimaal uitgespeelde diversiteit gebaat. Diversiteit is [meestal]
kansrijker voor overleven dan eenvormigheid, leerde Darwin. Maar vooral is het
mooier op termijn. (Het uitzicht op het zonnebloemenveld kende ik wel na 8
achtereenvolgende vakanties ;o)

Als wij vinden dat ze op die en die gebieden over de schreef gaan, laat hen dan
maar eens uitleggen waarom dat niet zo is (of hoe ze ertoe gekomen zijn).

Ik heb het geld er niet voor, en ook de tijd niet, maar ik zie een website voor
me, een "bijzonder-neutrale" in basischooltermen. Eerst verzamelt deze in forums
"de grote onvrede thema's" en bakt er vervolgens OPENLIJK algemene statements
van  -- uiteraard in hoge interactiviteit met de bezoekers/community. Dan worden
de belangrijke figuren publiekelijk verzocht, vooral via de traditionele media,
er iets op te zeggen in een gesloten forum (hij/zij kan er alleen in met een
wachtwoord).

Wauw, als je dat echt groots aanpakt dan praat je over internetdemocratie. En
daar kan zelfs de postcodeloterijshow niet tegen op wat kijkdichtheidcijfers
over een week genomen betreft. Nederland 3puntenel is altijd bezig.

En parallel hieraan onderwijs betrekken. Wij hebben toch zo'n duidelijk beeld
van hoe het allemaal moet? Onmiddellijk beter wordt het nooit, maar elk jaar
worden er weer nieuwe werkers de hoop in gestuurd. Die komen van (een) school.
Als we het toch hebben over 'basisvorming', ik weet nog wel een thema dat
gigantisch onderschat wordt.

Ja, een website en een lobby (komende uit de website) dat zou ik doen. Marja?

Groet,

Richard

[knip]

L.S.,

Het betreft een ongelukkig misverstand: in verband met het WK Schaatsen en
de finale van de Davis Cup die live op Nederland 2 & 3 worden uitgezonden
moet Buitenhof eenmalig wijken voor de sport.  Gelukkig heeft Reiziger in
Muziek een half uur van haar zendtijd afgestaan zodat de politiek toch een
beetje te volgen is die dag. De week daarop is Buitenhof weer als vanouds
een heel uur te zien.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
vriendelijke groet

Judith Michels
[einde knip]