Stan van Engelen on Fri, 25 May 2001 11:01:26 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] DNW nieuwsbrief, nummer 29: 'Vermoeide helden'

****************************
Dit is de onregelmatig verzonden elektronische nieuwsbrief
van de redactie van het VPRO televisieprogramma DNW.
****************************

> Aanstaande zondag, 21.40 uur:'Vermoeide Helden', over de
keerzijde van het succesverhaal van de jaren negentig.
> Op de website veel achtergrondinformatie en het DNW forum:
http://dnw.vpro.nl

Begin jaren tachtig las ik in één keer en met rode oren Tracy
Kidders "The Soul of a New Machine" uit. Het was een meeslepende
roman over een kleine groep 'computer wizards' die van de
'multi-million-dollar company Data General' één jaar kregen om een
volgende generatie computer te ontwikkelen. Pioniers waren het,
'wizkids' die een vreemde, complexe en wonderschone nieuwe wereld
binnendrongen, briljante twintigers die zichzelf binnenste buiten
keerden, twintig uur achter elkaar werkten en de andere vier uur
een zelfgemaakt geheimzinnig spel speelden: 'Dungeons & Dragons',
ook al op de computer.

Natuurlijk, ik wist van computers, dat waren van die grote
machines, 'mainframes' zoals ze toen nog heetten. Maar die waren er
voor boekhouders en kerngeleerden, NASA en
verzekeringsmaatschappijen. Kidder beschreef iets nieuws, een
wereld waarin je kon verdwijnen als je niet oppaste, een machine
die je ziel opzoog en je verweest achterliet. Want hoe intrigerend
ook, het boek had geen vrolijk einde: het project lukte, de
computer werd met succes gelanceerd, het bedrijf was gered, maar
het team viel uiteen. Iedere held bleef alleen achter, er was nog
wat geruzie over patenten maar de rest was leegte, dodelijke
vermoeidheid.

Nu, twintig jaar na publicatie van "The Soul of a New Machine",
kunnen we concluderen dat Kidders boek tot de verplichte literatuur
over het begin van de informatierevolutie behoort. Het is spannend
geschreven en positief over het avontuur en de energie die gepaard
gaan met zo'n belangrijke omwenteling. Maar het is ook profetisch
in zijn waarschuwing: 'als je niet oppast eet deze nieuwe machine
eet je op, met huid en haar.'

Achteraf lijkt Kidder te zeggen: waar de industriële revolutie zijn
arbeiders van het platteland de fabrieken inzoog vanwege hun
fysieke kracht, zuigt de informatierevolutie zijn arbeiders een
virtuele wereld in vanwege hun denkkracht. Toegegeven, een
loonzakje op vrijdag is wat anders dan een optieregeling en een
lease auto, in die zin is er wellicht sprake van vooruitgang. Maar
voor wie zich niet weet te verweren, is het resultaat toch
hetzelfde. Een uitgewoond lichaam, een uitgewoonde geest, het maakt
niet uit aan welke kant het begint: afgebrand is afgebrand.

Iedere drie-en-een-halve minuut stapt er in Nederland iemand uit
het arbeidsproces als gevolg van stress. Er zijn momenteel zo'n
400.000 stress-gerelateerde ziektegevallen in ons land, en vele
daarvan worden omschreven als 'burnout'. De mate waarin
IT-bedrijven daaraan bijdragen, is niet helemaal duidelijk. Deze
sector is, op zijn zachtst gezegd, nogal geheimzinnig als het om
dit soort gegevens gaat.

Dat bleek ons tijdens de research voor de uitzending van komende
zondag, Jos de Putters "Vermoeide Helden", een film waarin een
aantal IT-ers over hun 'burnout' vertelt. Kandidaten mochten soms
niet meedoen van hun bedrijf of pasten heel erg op hun woorden,
alsof er iemand over hun schouder meekeek. Een enkel bedrijf liet
ons weten dat sommige zaken niet konden of mochten. Daarbij beriep
men zich op 'beursgevoeligheid'. Maar is het beursgevoelige
informatie te weten hoeveel mensen een bedrijf er per jaar doorheen
draait? Moeten we niet weten wat het de samenleving kost, die roep
om flexibiliteit van ondernemers die zich opgewekt uitleven in een
gespierd soort kapitalisme gekenmerkt door motto's als 'creatieve
destructie', 'just in time' en 'aandeelhouderswaarde'?

"What is peculiar about uncertainty today is that it exists without
any looming historical disaster. Instead it is woven into the
everyday practice of a vigorous capitalism. Instability is meant to
be normal," schrijft Richard Sennett in zijn "The Corrosion of
Character".
Daar moeten we dan mee leren leven en de stress maar op de koop toe
nemen. Of niet?

Tot zondag, in de nieuwe wereld.

George Brugmans

van de mail moet leeg blijven)