Francisco van Jole on Wed, 18 Jul 2001 12:58:24 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Nlse media over acties Goteborg

At 03:36 18-07-2001 +0200, Karin Spaink wrote:

> dat
>
>Nope. De meeste mensen schrokken zich juist rot van het
>misbaar dat de *staat* maakte, en haar inzet van volstrekte
>overkill. Na de Vondelstraat en na Nijmegen won de
>kraakbeweging juist sterk.
>
>De kraakbeweging verloor haar krediet pas tien jaar later:
>deels vanwege interne gevechten tussen realo's en fundi's.

Daar verschillen dan kennelijk de meningen over.

Aaangaande Koninginnedag:
"Het effect van die dag was dat de beweging hun goodwill verspeelde. Er
waren heel veel mensen solidair met de krakers. Het was een grote beweging
geworden en we hadden veel steun, ook met de Vondelstraat. Toen kwam
Koninginnedag en van een hoop mensen mag je niet aan de koningin komen. Dan
kom je bij de bakker, wat vroeger je vriendje was: 'jullie doen goeie
dingen', en die zegt opeens: 'Wat jullie nou gedaan hebben, dat kan niet',
en dat vond ik persoonlijk niet leuk. Dat is de naïviteit van mensen of de
macht van de overheid, in ieder geval zaten wij vanaf dat moment in een
hoek waarin een hele hoop mensen, in ieder geval het gezag ons graag zag."

Uit:  Het Staatsarchief
Het archief van de kraak- en actiebeweging in Nederland
Over de geschiedenis van krakers, actievoerders en ander onaangepast volk.
http://www.iisg.nl/~staatsarchief/boek/stad5.htm

Maar dat is een zijspoor. Laten we zeggen dat het gooien van stenen in de
Vondelstraat indertijd goed werkte, wat is dan - om terug te keren naar de
oorspronkeljke vraag - de positieve verandering die dat stenengooien teweeg
heeft gebracht? Wat is zeg maar de erfenis van de Vondelstraat? De
Amsterdamse binnenstad is vooralsnog wat betreft wonen het domein van
blanke grootverdieners, lees ik. En de woningnood aldaar is geloof ik ook
niet echt opgeheven.

vriendelijke groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com