Francisco van Jole on Fri, 14 Sep 2001 10:20:18 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Wat betekenen de aanslagen in Amerika?

----- Original Message -----
From: "kees/ventana" <kees@stad.xs4all.nl>
To: "Francisco van Jole" <fvjole@xs4all.nl>
Cc: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Friday, September 14, 2001 3:07 AM
Subject: Re: [Nettime-nl] Wat betekenen de aanslagen in Amerika?

> Ik zou het BIJNA kunnen begrijpen, die juichende palesteinen,
> als je moeder in die trein in Servie
> zat, die door die Amerikaanse F-16 van de brug geknald werd, of als je
> de contra-oorlog in Nicaragua had overleefd (maar je broertjes en zusjes
> niet). Tot je weer de beelden van die wolkenkrabbers ziet natuurlijk,
> dan is het onmiddellijk duidelijk wat een waanzin dit is, en hoe
> uitzichtloos de spiraal zich zal ontwikkelen als de VS nu weer terug
> gaat slaan en een paar duizend volstrekt niet betrokken Iraqezen of
> Afghanen gaat afslachten om z'n gezicht te redden.

Maar Kees, als je begrip werkelijk zo grootmoedig is, als je in staat bent
de link te leggen tussen het zogeheten 'unfortunate incident' dat 28 maanden
geleden in Servie plaatsvond en eventueel plezier over het massale
bloedvergieten in Manhattan, als je politiek inzicht zo verfijnd is dat je
de ragfijne, warrelende lijn kunt volgen tussen het conflict dat tien jaar
geleden in de bergen van Nicaragua werd uitgevochten en het smaken van
genoegen over een van de grootste terreurdaden uit de recente geschiedenis,
dan heb je vast ook wel begrip voor de agenten die jou bij iedere
demonstratie in elkaar slaan. Dan begrijp je vast ook wel de media die daar
over berichten.

Maar nee, dat doe je niet. Zoals je zelf al zegt: je begrijpt het BIJNA.

De vraag is of je wel werkelijk iets wilt begrijpen. Ik denk van niet. Ik
constateer dat jij je - althans op deze lijst - alleen kunt uiten in
ideologische antagonistische cliches. Ik moet altijd van je lezen waar je
tegen bent, nooit waar je voor bent. Ik denk dat er voor iemand als jij die
zo geconcentreerd is op zijn vaststaande doelen, die de wereld verdeelt in
onomstotelijk goed en slecht, weinig plaats is voor de verwarring die
meestal gepaard gaat met het zoeken en vinden van zoiets vaags als begrip.

Ik denk dat er niet zoveel oprechts is aan iemand als jij die voortdurend
een hetze voert tegen 'de media', een hetze die er toe leidt dat
bijvoorbeeld de BBC journalisten moest terugtrekken uit de protesten bij
Genua omdat ze bedreigd werden door actievoerders die opgehitst worden door
de agitprop van jouw en je kompanen.
Terwijl je ondertussen wel probeert je warrige stukjes te slijten aan
diezelfde media en tot je grote frustratie maar steeds bot vangt.

groet,

Francisco

PS: Ga je nog demonstreren op de APEC-bijeenkomst in Shanghai in oktober? Of
ben je verhinderd?