Francisco van Jole on Mon, 17 Sep 2001 01:36:37 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] wereldcrisis

----- Original Message -----
From: R.J.Reekers
To: nettime-nl@nettime.org
Sent: Sunday, September 16, 2001 11:56 PM
Subject: Re: [Nettime-nl] wereldcrisis

Over de beelden uit 19'91 -- vind ik toch wel zeer zorgwekkend hoor -- dit
is schrijnend:
http://www.jpost.com/Editions/2001/09/13/News/News.34751.html

Onwaarschijnlijk  dat de  Jeursalem Post onafhankelijke journalistiek
bezigt, maar toch...
VOOR EENS EN VOOR AL:  zijn de beelden van juichende Palestijnen
authentiek?! Zo nee, als ze inderdaad uit '91 zijn, DOE DAAR KOND VAN!

Verdomme mensen, jullie zijn toch journalisten? Mediamanipulatie zou als een
rode lap op jullie moeten werken.

---- End --------

Hoezo is het onwaarschijnlijk dat de Jerusalem Post onafhankelijke
journalistiek bedrijft? Van wie zou de krant dan afhankelijk zijn? Een
politieke partij? De overheid? Een multinational?

Voor zover ik weet is de Jerusalem Post een conservatieve krant, dat zegt
echter niets over afhankelijkheid.

NRC Handelsblad zet op de eigen website over de JP een link met
omschrijving:

Jerusalem Post: Onafhankelijke Israëlische krant met tal van nieuwsberichten
en een directe link naar Jerusalem Post radio.
http://www.nrc.nl/W2/Lab/MiddenOosten/links.html

Maar het kan natuurlijk zijn dat je onder invloed van de propaganda van
types als Kees denkt dat ook de NRC niet onafhankelijk is. Dat je is
wijsgemaakt en nu werkelijk gelooft dat alleen Indymedia cum suis
onafhankelijk is.
Stel jezelf dan vier vragen:
Hoe groot is de kans dat Indymedia de regering Bush steunt?
Hoe groot is de kans dat NRC de regering Bush afvalt?
Hoe groot is de kans dat Indymedia de regering Bush afvalt?
Hoe groot is de kans dat NRC de regering Bush steunt?

Zoek vervolgens in het woordenboek het lemma 'onafhankelijk' op.

Over die beelden, ik weet niet welke het zijn. Ik zag alleen interviews met
vrolijk gestemde Palestijnen en die gingen over de aanslagen. Het waren
volgens mijn - optimistische - inschatting de plaatselijke malloten en ik
denk dat ze weinig representatief zijn.

Opvallend is dat de propaganda-site
http://www.palestine-info.com/index_e.htm niets over het voorval meldt.

Weet je trouwens nog een goede onafhankelijke Palestijnse krant die online
is?

groet,

FvJ